Ευρωπαϊκές αγορές: Πού βρίσκεται η Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη των τουριστικών προτιμήσεων;
Σταθερά δημοφιλής παραμένει η Ελλάδα στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων ταξιδιωτών, σύμφωνα με νέα μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ που σκιαγραφεί το προφίλ πέντε βασικών τουριστικών αγορών: Γερμανίας, Γαλλίας, Ηνωμένου Βασιλείου, Ισπανίας και Ιταλίας. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τη GlobalWebIndex (GWI) σε δείγμα 5.507 ατόμων ηλικίας 16-64 ετών, μεταξύ Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου 2025, και καταγράφει τις τάσεις, τις προτιμήσεις και τις προοπτικές για τα επόμενα ταξίδια των Ευρωπαίων.
Οι πέντε αυτές χώρες αντιπροσώπευσαν το 47% των συνολικών τουριστικών εσόδων της Ελλάδας για το 2024, επιβεβαιώνοντας τον καθοριστικό ρόλο τους στην εισερχόμενη τουριστική ζήτηση.
Η θέση της Ελλάδας στις ευρωπαϊκές προτιμήσεις
Η Γερμανία, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένουν οι τρεις μεγαλύτερες αγορές για τον ελληνικό τουρισμό. Η Ελλάδα καταλαμβάνει την 3η θέση στις προτιμήσεις των Γερμανών και των Γάλλων (αναβαθμισμένη κατά δύο θέσεις σε σχέση με πέρυσι), ενώ βρίσκεται στην 5η θέση για τους Βρετανούς, στην 3η για τους Ιταλούς και στην 6η για τους Ισπανούς.
Η ενίσχυση της θέσης της χώρας αποδίδεται, μεταξύ άλλων, στη σχετική υποχώρηση ανταγωνιστικών προορισμών όπως η Αυστρία και η Γαλλία για τους Γερμανούς, και η Γερμανία για τους Ισπανούς. Επιπλέον, η Ελλάδα αύξησε τα ποσοστά προτίμησης κατά 1,8 ποσοστιαίες μονάδες στη Γαλλία, διατήρησε σταθερά τα ποσοστά της στη Γερμανία, ενώ υποχώρησε στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην Ισπανία.
Ισχυρή πρόθεση για ταξίδια και αύξηση δαπανών
Περισσότεροι από 7 στους 10 ερωτηθέντες σε Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία και Ισπανία σκοπεύουν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό μέσα στο επόμενο δωδεκάμηνο. Στη Γαλλία, το ποσοστό είναι ελαφρώς μικρότερο (6 στους 10), αλλά όσοι ταξιδεύουν δηλώνουν πρόθεση να κάνουν 5 ή και περισσότερα ταξίδια με σημαντική συχνότητα.
Όσον αφορά τις τουριστικές δαπάνες, περίπου το 50% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν όσο και πέρυσι, ενώ σημαντικό ποσοστό σκοπεύει να δαπανήσει περισσότερα. Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες δαπανών ανά χώρα δείχνουν αυξημένες τάσεις προς τις μεσαίες και ανώτερες τιμές ανά διανυκτέρευση:
-
Γερμανία: 86–115 € και 116–145 €
-
Γαλλία: 56–85 € και 86–115 €
-
Ην. Βασίλειο: 88–116 € και 117–145 €
-
Ισπανία: 66–105 €
-
Ιταλία: 46–85 €
Προγραμματισμός και τύπος ταξιδιού
Οι ταξιδιώτες από το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία δείχνουν μεγαλύτερη τάση για προγραμματισμό νωρίς, ενώ οι Ισπανοί και οι Ιταλοί τείνουν σε τελευταίας στιγμής κρατήσεις. Παρατηρείται γενικά αυξημένη οργάνωση σε σχέση με την περασμένη χρονιά για διαμονή, μεταφορές και δραστηριότητες.
Οι διακοπές σε παραλία παραμένουν πρώτη επιλογή, ακολουθούμενες από city breaks, εξορμήσεις στη φύση, επισκέψεις σε αξιοθέατα, οικογενειακές συναντήσεις και πεζοπορικές δραστηριότητες. Τα ξενοδοχεία/μοτέλ είναι ακόμη η κυρίαρχη επιλογή, με εξαίρεση τις γερμανικές και γαλλικές αγορές που εμφανίζουν μικρή κάμψη, έναντι ανόδου στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία.
Μέσα μεταφοράς και τάσεις
Το αεροπλάνο είναι το κυρίαρχο μέσο μετακίνησης, με σαφή προτίμηση για πτήσεις διάρκειας έως 3 ωρών. Υψηλή προτίμηση καταγράφεται επίσης για το αυτοκίνητο και το τρένο, γεγονός που δεν ευνοεί την Ελλάδα, λόγω γεωγραφικής θέσης. Αντίθετα, προορισμοί όπως η Ιταλία, η Γαλλία ή η Κροατία ωφελούνται από την προσβασιμότητα με όλα τα μέσα.
Αξιοσημείωτη είναι η αύξηση του ενδιαφέροντος για κρουαζιέρες στις αγορές της Γερμανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, γεγονός που ίσως ανοίγει ευκαιρίες για ενίσχυση της παρουσίας της Ελλάδας στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού.
Με ποιον ταξιδεύουν και ποιες νέες συνήθειες διαμορφώνονται
Τα ταξίδια με σύντροφο ή οικογένεια παραμένουν κυρίαρχες επιλογές. Αξιοσημείωτη όμως είναι η αύξηση του solo travel στη Γερμανία, καθώς και η αυξανόμενη τάση για ταξίδια με κατοικίδιο σε όλες τις αγορές – παρότι τα ποσοστά παραμένουν ακόμη χαμηλά.
Η μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ αναδεικνύει όχι μόνο την ανθεκτικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, αλλά και την ανάγκη στρατηγικής προσαρμογής στις εξελισσόμενες τάσεις των αγορών. Η Ελλάδα διατηρεί σημαντική θέση στο ευρωπαϊκό τουριστικό τοπίο, αλλά η περαιτέρω ενίσχυσή της προϋποθέτει έγκαιρη αντίδραση σε θέματα προσβασιμότητας, προϊόντος και εμπειρίας.