Η ανάλυση της συμπεριφοράς των ταξιδιωτών είναι πολύπλοκη με πολλά τμήματα της αγοράς, γενιές, συμπεριφορές, δημογραφικά στοιχεία, αντιλήψεις, πολιτισμοί κ.λπ. Σε όλους αυτούς τους παράγοντες, η ετήσια έρευνα ικανοποίησης που πραγματοποιήθηκε από την GBR εκ μέρους της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής & Αργοσαρωνικού που παρουσιάστηκε σε εκδήλωση τον Μάρτιο.

Το 2023 μαζί με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών αποκαλύπτουν ότι οι ομάδες τουριστών της Αθήνας έχουν κοινά ενδιαφέροντα. Σημειώνοντας ότι ορισμένοι ταξιδιώτες έχουν αλληλοκαλυπτόμενα  ενδιαφέροντα, η έρευνα μεταξύ 2.000 επισκεπτών ξενοδοχείου στην Αθήνα εντόπισαν 10 συγκεκριμένα προφίλ:

Αυτές οι 10 ομάδες ταξιδιωτών έχουν ταξιδέψει στην Αθήνα με συγκεκριμένο ενδιαφέρον και σχεδίασαν το πρόγραμμα του ταξιδίου τους στην πόλη ανάλογα. Ωστόσο, μια μεγάλη ομάδα, περίπου το 1/3 των ταξιδιωτών αναψυχής δεν έχει συγκεκριμένα ενδιαφέροντα. Αυτή η ομάδα επιδιώκει μια πιο «χαλαρή» προσέγγιση χωρίς ένα πλήρως γεμάτο πρόγραμμα και την πρόθεση να επισκεφτεί όσο το δυνατόν περισσότερα αξιοθέατα. Το μειονέκτημα, με τους «χαλαρούς» ταξιδιώτες είναι ότι είχαν περιορισμένη επαφή με τους ντόπιους και τον τρόπο ζωής τους. Επίσης, ξόδεψαν λιγότερα χρήματα από όλα τα άλλα
προφίλ, επομένως η προσφορά συγκεκριμένων εμπειριών αυξάνει τις δαπάνες. Ο «χαλαρός» ταξιδιώτης είναι πολύ ικανοποιημένος αν και με τη συνολική του εμπειρία στην πόλη θέτει βαθμολογία 8,4 στα 10.

Τα προφίλ αναλυτικά

Για τους λάτρεις της ιστορίας (history enthousiasts) που έχουν μεγάλη αγάπη για την αρχαιολογία και
ιστορία, η Αθήνα είναι κάτι που πρέπει να δει. Από τα 10 ταξιδιωτικά προφίλ, αυτό είναι που ξοδεύει τα λιγότερα στην πόλη.

Οι πιο ενεργητικοί ταξιδιώτες (actives) επισκέπτονται αξιοθέατα όσο το δυνατόν, πηγαίνουν για
ψώνια και επίσκεψη στην ακτή της Αθήνας. Συμμετέχουν συχνά σε ποδηλατικές περιηγήσεις και χρησιμοποιούν το hop on hop off λεωφορείο.

Οι “νυχτοπερπατητές” (night owls) βυθίζονται οι ίδιοι στην ψυχαγωγία και τη νυχτερινή ζωή της ελληνικής πρωτεύουσας, επισκεπτόμενοι πολλά εστιατόρια, ταβέρνες, μπαρ, κλαμπ, θέατρα, φεστιβάλ και εκδηλώσεις.

Οι «λάτρεις της τέχνης» (art lovers) εμπνέονται από την Αθήνα, τον αρχιτεκτονικό πλούτο, τις γκαλερί και τα μουσεία. Μία αρχιτεκτονική και μια περιοδεία τέχνης του δρόμου είναι συχνά μέρος του προγράμματος.

Η Αθήνα παραμένει «ενδιάμεσος σταθμός» προορισμός για μια μεγάλη ομάδα ταξιδιωτών (stopovers). Μένουν κατά μέσο όρο 1,6 νύχτες, αλλά περνούν πολύ γεμάτα τον χρόνο τους και είναι πολύ
ικανοποιημένοι με τη σύντομη εμπειρία τους.

Οι «Shoppers» επισκέπτονται την Αθήνα για την ελκυστική εμπειρία αγορών της προσφέροντας μια ποικιλία από καταστήματα, ψώνια, εμπορικά κέντρα και μπουτίκ όλων των ειδών και για όλα τα γούστα.

Η γαστρονομία αντικατοπτρίζει τον τοπικό πολιτισμό, την πολιτιστική- γαστρονομική κληρονομιά και τις παραδόσεις. Οι «foodies» θέλουν να ανακαλύψουν νέες γεύσεις & γαστρονομικές εμπειρίες,
συχνά παίρνοντας μέρος σε μια συγκεκριμένη εμπειρία.

Οι «ανθρωποκεντρικοί» επισκέπτονται φίλους και συγγενείς. Ενώ η πλειοψηφία παραμένει στο κέντρο της Αθήνας, ωστόσο, μπορεί να είναι καλεσμένοι και να φιλοξενούνται και σε άλλες περιοχές της Αθήνας.

Για τους «λάτρεις της θάλασσας και του ήλιου» μια επίσκεψη στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, η οποία εκτείνεται από Πειραιά προς Σούνιο, επιβάλλεται. Η μετάβαση στην παραλία και το κολύμπι στη θάλασσα είναι η κύρια δραστηριότητά τους.

Μετά την πανδημία του Covid-19, το προφίλ του «επαγγελματικού ταξιδιώτη» επιστρέφει στην Αθήνα. Συχνά συνδυάζει την εργασία με την καλοπέραση, ενώ συνήθως είναι ο ταξιδιώτης που ξοδεύει τα περισσότερα ανάμεσα στα υπόλοιπα ταξιδιωτικά προφίλ.

Παρά τα διαφορετικά ενδιαφέροντα, όλοι οι τουρίστες στην Αθήνα, συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματιών ταξιδιωτών έχουν τα εξής κοινά: επισκέπτονται συνήθως την Ακρόπολη με τον Παρθενώνα και το μουσείο της Ακρόπολης, σε συνδυασμό με βόλτες στην Πλάκα και στο Μοναστηράκι. Αυτό σημαίνει, επίσης, ότι οι τουριστικές ροές είναι πάρα πολλές και συγκεντρώνονται σε αυτές τις περιοχές, οι οποίες θα επηρεάσουν αυτές τις γειτονιές καθώς η εστίαση είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου
αναψυχής και ψυχαγωγίας, ασκώντας πίεση στους κατοίκους που βλέπουν τη βιωσιμότητα των γειτονιών τους να μειώνεται.

Επίσης, ο ξενοδοχειακός τομέας είναι συγκεντρωμένος σε περιοχές γύρω από το Κουκάκι, μέχρι την Πλατεία Συντάγματος, την Πλατεία Ομονοίας και το Μοναστηράκι. Περίπου το 72% όλων των ξενοδοχείων στην ηπειρωτική Αττική βρίσκεται στην Κεντρική Αθήνα το 2022 και ο αριθμός των δωματίων ξενοδοχείου στο κέντρο αυξήθηκε κατά 19% την περίοδο 2015 – 2022. Ο αριθμός των μονάδων στην αγορά βραχυπρόθεσμης ενοικίασης στο κέντρο αυξήθηκε κατά CAGR 60% κατά την περίοδο 2015- 2019, ενώ ακολούθησε μείωση του αριθμού των μονάδων σε λειτουργία το 2020 και το 2021, αριθμός που ανέκαμψε το 2022.

Πηγή: GBR Consulting Hospitality Newsletter 2023 Q1