Κάθε νέο έτος φέρνει αλλαγές στον κλάδο των εστιατορίων. Το 2020 και το 2021 έφεραν, ίσως, περισσότερες από όσες θα μπορούσε να προβλέψει κανείς, όχι μόνο στην υγεία αλλά και στον ευρύτερο τομέα της φιλοξενίας και της εστίασης, καθώς ο COVID-19 καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τις εξελίξεις. Βασικό βήμα για την επιτυχία, σε μια τέτοια εποχή, είναι η έγκαιρη προετοιμασία των εστιατορίων για την παροχή νέων προϊόντων και εμπειριών, που θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον των επισκεπτών τους.

«Εναλλακτικές» διατροφικές συνήθειες και προϊόντα

Ο COVID-19 φαίνεται να αλλάζει όχι μόνο τις επιχειρήσεις αλλά και τους επισκέπτες. Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι το τέλος ή η ύφεση της πανδημίας θα κάνει όλους τους καταναλωτές να αναζητήσουν προϊόντα που σχετίζονται με την υγιεινή διατροφή. Τα εστιατόρια θα πρέπει οπωσδήποτε να λάβουν υπόψη αυτήν την παράμετρο, καθώς μπορεί να χρειαστεί να τροποποιήσουν ανάλογα το μενού τους. Οι προηγούμενες «εναλλακτικές» δίαιτες, όπως χωρίς γλουτένη, χωρίς λακτόζη, κέτο, βίγκαν και άλλες της ίδιας φιλοσοφίας, κυριαρχούν και στη μαγειρική βιομηχανία του 2022. Έτσι, κάθε μενού θα πρέπει να περιλαμβάνει πιάτα καθεμίας από τις προαναφερθείσες κατηγορίες, προκειμένου να ικανοποιηθούν όλες οι κατηγορίες πελατών. Συγκεκριμένα, οι plant-based επιλογές είναι απαραίτητες σε κάθε μενού, από το πρωινό μέχρι και το βραδινό φαγητό. Μάλιστα, το 2021 ήταν η χρονιά του ρεβιθιού, μία τάση που θα συνεχιστεί και το 2022, όχι μόνο με την προσφορά χούμους, αλλά και με νέα προϊόντα, που αναμένεται να έρθουν στην αγορά, όπως παγωτό με βάση τα ρεβίθια, ζυμαρικά και αλεύρι. Τα εστιατόρια, που θέλουν να ακολουθήσουν αυτήν την πολυδιάστατη τάση, μπορούν να επιλέξουν ποια πιάτα θα συμπεριλάβουν στο μενού τους με βάση ποιες ομάδες καταναλωτών θέλουν να προσελκύσουν. Ωστόσο, το πιο ουσιαστικό βήμα για την προώθηση αυτών των πιάτων είναι να ενημερώνονται οι πελάτες πριν παραγγείλουν.

Βιώσιμες πρακτικές με τη βοήθεια της τεχνολογίας

Μέχρι το 2023, οι ερευνητές εκτιμούν ότι η τεχνολογία θα έχει εισβάλει για τα καλά στα εστιατόρια, σε συνδυασμό με την υγιεινή διατροφή. Μάλιστα, αρκετές εταιρείες τεχνολογίας έχουν μπει στη διαδικασία ανάπτυξης εφαρμογών που εγκαθίστανται σε κινητά τηλέφωνα, μετρώντας τον ρυθμό με τον οποίο ένας επισκέπτης καταναλώνει το φαγητό του και ειδοποιώντας τον με δόνηση σε περιπτώσεις που πρέπει να επιβραδύνει. Ομοίως, αναπτύσσονται εφαρμογές που παρακολουθούν την ποσότητα των τροφίμων που πετιούνται από τα εστιατόρια σε μια προσπάθεια να ευαισθητοποιήσουν τις επιχειρήσεις όσον αφορά στη βιωσιμότητα. Άλλωστε, η σπατάλη τροφίμων είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα, με τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις να καλούνται να βοηθήσουν στην επίλυσή του. Οι καταναλωτές σήμερα, ειδικά οι νέοι, επικεντρώνονται στο κλίμα, πράγμα που σημαίνει ότι τα αειφόρα προϊόντα στο μενού σας είναι απαραίτητα. Η βιωσιμότητα δεν συνδέεται μόνο με τα τρόφιμα, αλλά και με τις βιοδιασπώμενες συσκευασίες, τα καλαμάκια και τα τυπωμένα μενού. Για να υιοθετήσετε τέτοιες αξίες, μπορείτε σταδιακά να προμηθευτείτε προϊόντα φιλικά προς το περιβάλλον (όπου είναι δυνατόν) και να εξετάσετε κατά πόσο μπορείτε να δημιουργήσετε ένα δικό σας «μποστάνι» για παράδειγμα. Πλέον, δεν είναι ασυνήθιστο για τους επισκέπτες ενός εστιατορίου να λαμβάνουν την τελική τους απόφαση για το πού θα δειπνήσουν με βάση το περιβαλλοντικό αποτύπωμα κάθε επιχείρησης.

Περιορισμένη ή μηδενική επαφή

Αναμφίβολα, η πανδημία COVID-19 θα δημιουργήσει μια νέα τάση στις υπηρεσίες F&B που σχετίζεται με περιορισμένη ή μηδενική σωματική επαφή κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας. Σε αυτό το πλαίσιο και σε μια προσπάθεια δημιουργίας πρόσθετων εσόδων από εστιατόρια και ξενοδοχεία, διαμορφώθηκε παγκοσμίως μια νέα τάση παροχής υπηρεσιών παράδοσης φαγητού. Με τις παραγγελίες παράδοσης να απογειώνονται, η παράδοση ακόμα και σε πιο απομακρυσμένες περιοχές είναι το κλειδί. Προκειμένου να ανταποκριθούν οι επιχειρήσεις στην αυξημένη ζήτηση, πρέπει να ανανεώσουν τα εργαλεία για μελλοντική ανάπτυξη, την αποτελεσματικότητα και τη σχέση κόστους-αποτελεσματικότητας. Με δεδομένο ότι το κόστος πρέπει να μειωθεί για τους καταναλωτές, είναι ευκαιρία για αυτοματοποίηση και τεχνολογικές λύσεις. Ορισμένες μεγάλες πόλεις στο εξωτερικό, ήδη δοκιμάζουν ή χρησιμοποιούν delivery robot, όπως το Λος Άντζελες, το Ντένβερ και το Μάντισον του Ουισκόνσιν. Μέχρι το τέλος του 2022, δεκάδες επιπλέον πόλεις στις ΗΠΑ πιθανότατα θα δουν τα πρώτα τους ρομπότ παράδοσης. Αν και είναι ήδη ο κανόνας σε μέρη της Ασίας και της Ινδίας, αναμένεται ότι η τάση αυτή θα εμφανιστεί πρώτα σε μεγαλύτερες πόλεις και κωμοπόλεις και στη συνέχεια θα επεκταθεί ευρέως και στην Ευρώπη.

Μια εναλλακτική πρόταση στην τάση του delivery

Το επόμενο έτος αναμένεται να φέρει μεγαλύτερες καινοτομίες στη σχεδίαση drive-thru από ποτέ. Οι ειδικοί αποκαλύπτουν ότι αντί να χρησιμοποιείται μια μοναδική λωρίδα οδήγησης, περισσότερες επιχειρήσεις θα υιοθετήσουν πολλαπλές λωρίδες με ψηφιακές πινακίδες μενού. Ορισμένοι πίνακες μενού θα προγραμματίζονται επίσης για ανέπαφες πληρωμές. Μετά την πληρωμή, τα αυτοκίνητα θα οδηγούνται σε αριθμημένα σημεία στάθμευσης, για να περιμένουν την παράδοση του φαγητού τους εκτός γραμμής. Οι χώροι αναμονής συμβάλλουν στη μείωση της συμφόρησης κατά τις ώρες αιχμής. Είναι μια εναλλακτική πρόταση στην τάση του delivery, που αυξάνεται ολοένα και περισσότερο λόγω της πανδημίας. Ανεξάρτητα από το τι επιφυλάσσει το μέλλον, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η πανδημία είχε σημαντικές επιπτώσεις στον κλάδο της καφεστίασης. Ταυτόχρονα πραγματοποιείται τεράστια μεταβολή και στις ανάγκες τόσο των επαγγελματιών του κλάδου, όσο και των καταναλωτών. Το κλειδί, λοιπόν, για την επιτυχία σε μια συνεχώς μεταβαλλόμενη συνθήκη είναι η ευπροσαρμοστικότητα σε συνδυασμό με την πρωτοπορία.

Άρθρο από το τεύχος “Καλοκαιρι 2022” του
CABARE – Cafe Bar Restaurant Magazine,
Περιοδικό για τον επαγγελματία της Καφεστίασης.
Πατήστε εδώ για να το διαβάσετε δωρεάν:
https://cabare.gr/food-drink-trends/cabare-magazine-summer-2022/