του Δημήτρη Μαλλά, newsbomb.gr*

wifi-Οι ψηφιακές τεχνολογίες έχουν μπει τόσο μέσα στην καθημερινότητα μας που θεωρείς αδιανόητο να πας σε ένα καφέ ή σε ένα ξενοδοχείο και να μην έχει πρόσβαση στο Διαδίκτυο. Και επιπλέον θες και να έχεις και καλή εμπειρία.

Επίσης, αντίστοιχα καλή εμπειρία θέλουν και οι ξένοι τουρίστες που έρχονται στη χώρα μας και οι οποίοι πολλές φορές επιλέγουν ξενοδοχείο, εστιατόριο ή καφέ με βάση και τα σχόλια για την ποιότητα της πρόσβασης στο Διαδίκτυο που παρέχεται μέσω των γνωστών WiFi δικτύων.

Τι πρέπει, όμως, να γνωρίζει ένας ξενοδόχος ή ιδιοκτήτης εστιατορίου ή καφέ ή οποιουδήποτε άλλου δημόσιου χώρου ώστε να προσφέρει όσο το δυνατόν καλύτερη εμπειρία;

Με τη βοήθεια του Νίκου Κοσκινά, διευθύνοντος συμβούλου της Go Group, εταιρείας που εξειδικεύεται στις υλοποιήσεις WiFi hotspots σε δημόσια σημεία, προσπαθήσαμε να απαντήσουμε σε ορισμένα βασικά ερωτήματα που απασχολούν πολλούς από τους ενδιαφερόμενους.

Μεγαλύτερη ισχύς σημαίνει και μεγαλύτερη κάλυψη;
Μύθος. Η ισχύς αποτελεί την κυριότερη παγίδα στα ασύρματα δίκτυα και έχει να κάνει με την άποψη που έχουμε σχηματίσει για τα ραδιοκύματα. Λέμε ότι αυτός ο ραδιοφωνικός σταθμός έχει δυνατό πομπό και φτάνει μακριά, μπορούμε να τον ακούμε στο μεγαλύτερο μέρος του ταξιδιού μας (απόσταση). Είναι όντως έτσι;

Η διαφορά μας είναι ότι το WiFi αποτελεί αμφίδρομη επικοινωνία, συνεπώς θα πρέπει και ο δέκτης (smartphone) να μπορεί να στείλει σήμα πίσω στη βάση. Το πρόβλημά μας είναι ότι το smartphone μας έχει πολύ μικρή μπαταρία, το οποίο σημαίνει και μικρότερη ισχύ εκπομπής. Ενώ ο σταθμός εκπομπής φτάνει μακριά γιατί έχει την ισχύ να το κάνει, εντούτοις το smartphone αναγκάζεται να εκπέμψει σε χαμηλότερη ισχύ για εξοικονομήσει ενέργεια. Άρα η απόστασή μας καθορίζεται από την συσκευή του πελάτη και όχι από το access point.

Ένα access point αρκεί για την κάλυψη του lobby ενός ξενοδοχείου ή της σάλας ενός εστιατορίου;
Η χωρητικότητα (σε χρήστες) ενός δικτύου έχει συνάρτηση με το μέγεθος του χώρου, την επισκεψιμότητα και την κατηγορία του εξοπλισμού που χρησιμοποιούμε. Για χρήση στο σπίτι ή μικρά γραφεία (home/office) δεν θα πρέπει να ξεπερνά τις 10 συσκευές. Για χρήση σε μικρές επιχειρήσεις (business use) υπολογίζουμε περίπου 30-35 συσκευές, ενώ σε μεσαίου ή μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεις μπορεί να χρειαστεί να υποστηρίξει ακόμα και 200 συσκευές. Ανάλογο βέβαια θα είναι και το οικονομικό τίμημα που θα κληθεί να πληρώσει ο ιδιοκτήτης.

Μέση απόσταση κάλυψης για μικρές συσκευές σε ανοιχτό χώρο θεωρούμε τα 10-15 μέτρα και αυτό πάντα με γνώμονα την ισχύ εκπομπής της συσκευής.

Άρα αν είστε ένα μικρό ξενοδοχείο οι πιθανότητες ένα access point να καλύψει τις ανάγκες σας είναι μεγαλύτερες. Αν πάλι είστε resort 250 δωματίων καλό θα ήταν να το ξανασκεφτείτε.

Μπορώ να χρησιμοποιήσω τον router που μου δίνει ο τηλεπικοινωνιακός πάροχος για να προσφέρει πρόσβαση στο Διαδίκτυο στους πελάτες μου;
Ο πάροχος σας έχει προμηθεύσει εξοπλισμό ο οποίος αναφέρει ξεκάθαρα “for home or office use”. Το πιθανότερο σενάριο είναι να μην αντέξει στις αυξανόμενες απαιτήσεις των πελατών σας και να φτάσει σε οριακά επίπεδα λειτουργίας. Συνεπώς η απάντηση είναι όχι.

Έχω access points στους διαδρόμους του ξενοδοχείου μου αλλά πάλι έχω πελάτες που παραπονιούνται;
Ίσως έχει τύχει να ακούσετε τον όρο «Μελέτη Ραδιοκάλυψης». Ουσιαστικά δεν πρόκειται για τίποτα άλλο παρά για μια μελέτη που λαμβάνει υπόψιν τα δομικά στοιχεία του κτηρίου και τη θέση αυτών σε συνάρτηση με τα φυσικά εμπόδια που παρεμβάλλονται ανάμεσα στη συσκευή του πελάτη και τα access points.

Πρόκειται για μία εκτιμώμενη γραφική αποτύπωση της δυνατότητας σύνδεσης των συσκευών Wi-Fi στο δίκτυο. Ένας απλός κανόνας λέει ότι πίσω από 2 τοίχους η σύνδεση για smartphones και tablets είναι προβληματική. Ακόμα περισσότερο αν μιλάμε για ενισχυμένους τοίχους ή συμπαγείς τοίχους μπετόν/πέτρας.

Έχω accesss points έξω από το ξενοδοχείο, τα οποία και το «βλέπουν» από έξω. Οι πελάτες μου παραπονιούνται ότι δεν μπορούν να συνδεθούν. Γιατί;
Ένα πολύ απλό παράδειγμά του φαινομένου είναι το εξής. Περνά ένας πλανόδιος πωλητής έξω από το σπίτι σας και φωνάζει από το μεγάφωνο διαφημίζοντας τα προϊόντα του (μεγάλη ισχύς εκπομπής access point). Εσείς προσπαθείτε από μέσα από το σπίτι να φωνάξετε στον πλανόδιο πωλητή να σταματήσει (χαμηλή ισχύς εκπομπής συσκευής πελάτη). Δυστυχώς η φωνή σας δεν μπορεί να διαπεράσει τους τοίχους άρα η επικοινωνία δεν είναι εφικτή. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με το Wi-Fi. Οι ενισχυμένοι τοίχοι και η απόσταση είναι σημαντικοί παράγοντες στο να εξασθενίσει τόσο το σήμα ώστε η επικοινωνία να καταστεί προβληματική.

Έχω 24άρα γραμμή για το Internet αλλά οι πελάτες παραπονιούνται ότι δεν έχουν πρόσβαση
Ο όρος 24 Mbps ADSL είναι δυστυχώς προϊόν μάρκετινγκ το οποίο κρύβει πολλές εκπλήξεις. Ο πελάτης μπορεί να έχει ταχύτητα λήψης δεδομένων έως 24 Mbps και σε τόσο ψηλά επίπεδα μπορεί να φθάσει πρακτικά μόνο αν βρίσκεται τουλάχιστον 150 μέτρα από το πλησιέστερο σημείο διανομής του παρόχου. Οι πιθανότητες είναι ότι ο πελάτης θα πάρει υπηρεσία αρκετά χαμηλότερη από την διαφημιζόμενη γιατί υπεισέρχεται και ο παράγοντας ποιότητας καλωδίωσης μέχρι τον εξοπλισμό.

Παράλληλα θα πρέπει να επισημανθεί ότι η τελική ταχύτητα δεν είναι εγγυημένη, διότι το κύκλωμα μοιράζεται με περίπου άλλα 50 νοικοκυριά. Το αποτέλεσμα αρκεί για οικιακή χρήση αλλά όχι για ξενοδοχειακή.

Έχω πολλούς πελάτες με πολλαπλές συσκευές και το δίκτυο μου δεν μπορεί να τους αντέξει
Ο αριθμός συσκευών σε ένα δίκτυο δεν είναι το καθαυτό πρόβλημα. Παράγοντες όπως ποιότητα access point/router και παραμετροποίηση του εξοπλισμού παίζουν καθοριστικό ρόλο στη συμπεριφορά του δικτύου σας. Άλλες απαιτήσεις έχει ένα οικιακό δίκτυο με 10-15 συσκευές μέγιστο και άλλες ένα ξενοδοχειακό δίκτυο μερικών εκατοντάδων συσκευών. Αναθέστε την υλοποίηση σε ειδικούς αποδεδειγμένη εμπειρία και όχι με γνώμονα την τιμή. Η εμπειρία και η τεχνογνωσία είναι αυτές που θα ικανοποιήσουν τους πελάτες σας.

Δωρεάν ή επί πληρωμή
Το Wi-Fi στα ξενοδοχεία θεωρείται πλέον απαραίτητο και αυτό είναι αδιαμφισβήτητο. Κάποιοι tour operators προχωρούν ακόμα και στο να το επιβάλλουν στα συνεργαζόμενα ξενοδοχεία. Γεγονός είναι ότι ένα καλό δίκτυο αποτελεί επένδυση ανάλογης αναγκαιότητας με την παροχή νερού και κλιματισμού. Το κόστος αυτό πρέπει να αποσβεστεί. Κάποιες έρευνες δείχνουν ξεκάθαρα την τάση πολλών επισκεπτών να επιλέγουν με γνώμονα το δωρεάν Wi-Fi, το οποίο σημαίνει ότι η απόσβεση θα έρθει από την αύξηση των κρατήσεων λόγω της παρουσίας αξιόπιστου Wi-Fi.

Κάποια ξενοδοχεία παρέχουν πρόσβαση πολλών ταχυτήτων επί πληρωμή, παράλληλα με μια υποτυπώδη σύνδεση για απλή πλοήγηση. Αυτό συναντάται συνήθως στις μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων σε ακριβά city hotels και κάποια ξενοδοχεία all inclusive. Αυτό συνήθως καθορίζεται από την τιμολογιακή πολιτική του κάθε ξενοδοχείου.

Νέα τάση αποτελεί το social login, μέθοδος κατά την οποία ο ξενοδόχος μπορεί να έχει έμμεσο όφελος από τον πελάτη, παρέχοντας του υπηρεσία πρόσβασης με αντάλλαγμα τα «την προβολή της προτίμησής του» και συνεπώς την διαφήμιση της επιχείρησής του στο κλειστό κύκλο του κοινωνικού δικτύου των πελατών του. Για παράδειγμα εάν ένας πελάτης επιλέξει να «μπει» μέσα από το Facebook λογαριασμό του, αυτόματα γνωστοποιεί την προτίμηση του στους φίλους του και ταυτόχρονα μπορεί να γίνει αποδέκτης πληροφοριών και διαφημιστικών μηνυμάτων από το ξενοδοχείο ακόμα και όταν έχει φύγει. Γεγονός είναι ότι είτε έμμεσα είτε άμεσα, ένα καλό Wi-Fi δίκτυο αποσβαίνει σύντομα.

(*) Διαβάστε το υπόλοιπο άρθρο στο: newsbomb.gr