της Μαρίας Αθανασίου, kathimerini.gr*

Τρία αρχιτεκτονικά γραφεία  εξηγούν τις νέες ανάγκες που καλούνται να υπηρετήσουν τα σύγχρονα καταλύματα, από άποψη λειτουργικότητας, κόστους, αειφορίας, αλλά και αισθητικής.

camera-01-final_edited-thumb-large

Οι επαγγελματίες του ξενοδοχειακού κλάδου αναζητούν χώρους φιλοξενίας ανταγωνιστικούς, καινοτόμους, χαμηλού κόστους κατασκευής και λειτουργίας, ώστε να διεκδικήσουν ένα μερίδιο στη διευρυνόμενη σε αριθμούς ταξιδιωτών και όγκο συναλλαγών τουριστική βιομηχανία. Οι επισκέπτες επιθυμούν να φιλοξενηθούν σε καταλύματα καλοσχεδιασμένα, λειτουργικά, όχι ακριβά, όχι ενεργοβόρα, που διαθέτουν το «ηθικό πλεονέκτημα» της εξοικονόμησης ενέργειας και του σεβασμού στο περιβάλλον.  Την ίδια στιγμή, η αγορά του τουρισμού αλλάζει από τη μια με τον συνεχώς αυξανόμενο ρόλο του διαδικτύου στην προώθηση και αναζήτηση χώρων διαμονής και από την άλλη με τον εντεινόμενο ανταγωνισμό μεταξύ των μεγάλων αλυσίδων ξενοδοχείων και των μικρότερων δομών. Τέλος, το δικό τους μερίδιο διεκδικούν και οι οπαδοί της «οικονομίας του διαμοιρασμού», που ενθαρρύνουν τον ταξιδιώτη να επιλέξει για τη διαμονή του το σπίτι ενός ντόπιου, για να ταξιδέψει πιο οικονομικά και να βρεθεί πιο κοντά στην καθημερινότητα των κατοίκων. Αυτό το παζλ των αλλαγών διαμορφώνει ένα σκηνικό παγκόσμιου τουριστικού χωριού, όπου ξενοδόχοι, τουρίστες, πράκτορες, αρχιτέκτονες αναζητούν ένα σταυροδρόμι για να συναντηθούν οι ανάγκες των περισσοτέρων, με τις πιο πρόσφορες λύσεις.

Στις προκλήσεις του «ξενοδοχείου του μέλλοντος» κλήθηκαν να τοποθετηθούν τρία ελληνικά αρχιτεκτονικά γραφεία, στο πλαίσιο της έκθεσης Hotelia που oλοκληρώνεται σήμερα στη Θεσσαλονίκη. «Τα τελευταία χρόνια, γίνεται μια προσπάθεια επαναπροσδιορισμού της εμπειρίας του ταξιδιώτη.

Το κατάλυμα έχει πάψει να καλύπτει απλώς τις ανάγκες διαμονής του χρήστη, επομένως ο σχεδιασμός του πρέπει να δημιουργεί το πλαίσιο για μια ολιστική ταξιδιωτική εμπειρία, όπου το ξενοδοχείο μεταμορφώνεται σε έναν πόλο διαφορετικών λειτουργιών και εμπειριών», υποστηρίζει ο Μηνάς Κοσμίδης. Το αρχιτεκτονικό γραφείο Minas Kosmidis-Architecture in Concept παρουσίασε το Future Boutique Hotel, μια νέα σχεδιαστική φιλοσοφία για τα boutique hotels. Η κεντρική ιδέα του βασίζεται στην αισθητική των ταινιών του Τζέιμς Μποντ, αποπνέει δηλαδή έναν αέρα μυστηρίου, λιτής πολυτέλειας, ενώ υιοθετεί και τη χρήση νέων τεχνολογιών.

Οι νέες τεχνολογίες βρίσκονται στην καρδιά και του Green Zero Hotel, που φέρει την υπογραφή του γραφείου Makridis Associates Architects. Πρόκειται για ένα modular ξενοδοχείο, δηλαδή μια τυποποιημένη ξενοδοχειακή μονάδα που καλύπτει μόνη της τις ενεργειακές της απαιτήσεις. Οπως εξηγεί η Ελεάννα Μακρίδου, «το Green Zero Hotel σχεδιάζεται με βάση τις αρχές της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής, δομείται με οικολογικά υλικά και ενσωματώνει προηγμένα συστήματα εξοικονόμησης και παραγωγής ενέργειας». Οι πρωτοποριακές αυτές προτάσεις και τεχνολογίες εξασφαλίζουν χαμηλότερο κόστος κατασκευής και οικονομικότερες συνθήκες λειτουργίας.

(*)  Διαβάστε το υπόλοιπο άρθρο στο: kathimerini.gr