Το ΙΝΣΕΤΕ, στο πλαίσιο ευρύτερης συνεργασίας του με τον Δήμο Αθηναίων, αναλύει big data για την Ελλάδα, την Αθήνα και ανταγωνιστικούς προορισμούς (Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία), που αποτυπώνουν α) την εξέλιξη της εικόνας του κάθε προορισμού και β) την τουριστική εμπειρία ως προς τα διάφορα επιμέρους ‘συστατικά’ της (πχ διαμονή, εστίαση, αξιοθέατα κλπ). Η συλλογή και επεξεργασία των στοιχείων πραγματοποιείται με τη συμβολή της εταιρείας TCI Research.

Σύμφωνα με την ανάλυση, τα κύρια σημεία έχουν ως εξής:

  1. Παρά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, ο όγκος των συνομιλιών με ταξιδιωτικό περιεχόμενο στα διαδικτυακά μέσα σημείωσε μικρή άνοδο για την Ελλάδα, ενώ αντίθετα μειώθηκε για την Αθήνα. Ενδέχεται η διαφοροποίηση αυτή να οφείλεται στο ότι τα ταξίδια city break έχουν βραχύ ορίζοντα (short booking window) σε αντίθεση με τα ταξίδια θερινών διακοπών. Αξίζει να σημειωθεί ότι το θέμα του πολέμου γενικά δεν επηρέασε τη διαδικτυακή φήμη της Ελλάδας τον Φεβρουάριο.
  2. Οι συζητήσεις που σχετίζονται με την πανδημία στην Ελλάδα παρέμειναν σταθερές παρουσιάζοντας εικόνα παρόμοια με του Ιανουαρίου, ενώ οι συζητήσεις για την πανδημία στην Αθήνα αυξήθηκαν οριακά σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.
  3. Η διαδικτυακή φήμη της Ελλάδας (net sentiment score) μειώθηκε τον Φεβρουάριο κατά -21 μονάδες για την Ελλάδα και -2 μονάδες για την Αθήνα σε σύγκριση με τον Ιανουάριο, εν μέρει λόγω ειδήσεων για την πυρκαγιά σε επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο και πληροφοριών για απωθήσεις μεταναστών στα σύνορα της Ελλάδας, δηλαδή για γεγονότα που δεν σχετίζονται άμεσα με τον τουρισμό. Η διαδικτυακή φήμη της Αθήνας είναι σημαντικά υψηλότερη (28 μονάδες) σε σχέση με την αντίστοιχη της Ελλάδας συνολικά.
  4. Το net sentiment score της Ελλάδας ήταν υψηλότερο (+4) σε σχέση με εκείνο της Ισπανίας,  αν και παρέμεινε κάτω από τα αντίστοιχα της Ιταλίας και της Πορτογαλίας (-12 έναντι Ιταλίας, -5 έναντι της Πορτογαλίας).
  5. Η εξέλιξη των net sentiment scores για το σύνολο της χώρας στις καίριες αγορές της Ελλάδας τον Φεβρουάριο ποικίλλει: στην Ιταλία και την Ολλανδία παραμένουν σταθερά, η Γερμανία καταγράφει αύξηση θετικών αναφορών, στις αγορές του Ηνωμένου Βασιλείου και των ΗΠΑ καταγράφεται μείωση, καθώς και μια ελαφρά πτώση στη Γαλλία.
  6. Η Αθήνα επέδειξε ανθεκτικότητα, καθώς τα net sentiment scores αυξήθηκαν σε όλες τις αγορές εκτός από την Ιταλία και τις ΗΠΑ που παρουσίασαν οριακή πτώση.
  7. Τον Φεβρουάριο, το θετικό κλίμα τροφοδοτήθηκε από ειδήσεις για την κατάργηση επίδειξης αρνητικού COVID τεσταπό παρουσιάσεις εξαιρετικών νησιών, παραλιών, και city breaks, καθώς και από συζητήσεις για την ελληνική γαστρονομία (όπως η οινική εμπειρία στην περιοχή της Θεσσαλονίκης). Η Αθήνα αναφέρθηκε ως ένα από τα καλύτερα και ασφαλέστερα μέρη για επίσκεψη και υπήρξε επίσης, κάποια αναφορά στη σειρά Netflix (Knives out) που συνέβαλλε στην προώθηση του προορισμού.
  8. Στον αντίποδα, το αρνητικό κλίμα τροφοδοτήθηκε από συζητήσεις που ανέφεραν ότι αν και χαλαρώνουν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί, οι θάνατοι που σχετίζονται με τον ιό εξακολουθούν να είναι υψηλοί στην Ελλάδα, τα πιστοποιητικά εμβολιασμού απαιτούνται στα περισσότερα μέρη, ενώ πολλά εστιατόρια είναι προσωρινά κλειστά. Ο τουριστικός φόρος αναφέρεται ως κάτι που αναστέλλει τους επισκέπτες να επισκεφτούν την Ελλάδα. Επίσης, οι συζητήσεις για την αύξηση του ενεργειακού κόστους επιδρούν αρνητικά στον εγχώριο κοινωνικό διάλογο.
  9. Όσον αφορά τη φήμη που βασίζεται στην εμπειρία, η Ελλάδα συνεχίζει να ξεπερνά τον ευρωπαϊκό μέσο όρο κατά + 0,5 μονάδες, ενισχύοντας τις θετικές της τάσεις, με μέση βαθμολογία 9,3 / 10.
  10. Η αίσθηση των επισκεπτών αναφορικά με την υγιεινή και ασφάλεια τον Φεβρουάριο παραμένει θετική τόσο για την Ελλάδα (5,7/10), όσο και την Αθήνα (6,2/10) με βαθμολογία πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (5,6/10).