Το ΙΝΣΕΤΕ, στο πλαίσιο ευρύτερης συνεργασίας του με τον Δήμο Αθηναίων, συλλέγει big data για την Ελλάδα, την Αθήνα και ανταγωνιστικούς προορισμούς (Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία), που αποτυπώνουν α) την εξέλιξη της εικόνας του κάθε προορισμού  και β) την τουριστική εμπειρία ως προς τα διάφορα επιμέρους ‘συστατικά’ (πχ διαμονή, εστίαση, αξιοθέατα κλπ) της, επιτρέποντας συγκρίσεις μεταξύ αφενός της Αθήνας και της Ελλάδας και αφετέρου των ανταγωνιστικών χωρών. Η συλλογή και επεξεργασία των στοιχείων για λογαριασμό του ΙΝΣΕΤΕ γίνεται από την εταιρεία TCI Research.

Στην παρούσα ενημέρωση παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της έρευνας για το πρώτο τρίμηνο του 2022.

Σύμφωνα με την ανάλυση για το πρώτο τρίμηνο του 2022, τα κύρια σημεία έχουν ως εξής:

Η συνολική φήμη της Ελλάδας και της Αθήνας δείχνει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα και υπερείχε στις διαδικτυακές συνομιλίες έναντι των ανταγωνιστών (Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία) σε ένα ρευστό και αβέβαιο περιβάλλον λόγω της πορείας της πανδημίας και  των γεωπολιτικών εξελίξεων.

Πέρα από τη γενικά θετική διαδικτυακή εικόνα της χώρας, η Ελλάδα και η Αθήνα λαμβάνουν υψηλή αξιολόγηση και ως προς τα διάφορα επιμέρους συστατικά της τουριστικής εμπειρίας από τους επισκέπτες (γαστρονομία, πολιτισμός, υγειονομική πρόληψη, καθαριότητα, φιλοξενία).

Οι τάσεις των αξιολογήσεων επιβεβαίωσαν ότι οι επισκέπτες του πρώτου τριμήνου βίωσαν μια εξαιρετική και πλούσια τουριστική εμπειρία, σε ένα απαλλαγμένο από την πίεση της σεζόν περιβάλλον.

Ο παράγοντας πολιτισμός  κάνει τη διαφορά καθώς «οδηγεί» θετικά τόσο τη γενική αίσθηση για τον προορισμό όσο και τις αξιολογήσεις των επισκεπτών.

Ο πολιτισμός μαζί με τις θετικές αξιολογήσεις των επιμέρους συστατικών τη τουριστικής εμπειρίας ενισχύουν τα  στοιχεία που απαρτίζουν το brand  Ελλάδα και το εδραιώνουν στις διεθνείς αγορές.

Η θετική εκτίμηση για το brand Ελλάδα το πρώτο τρίμηνο του 2022 είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς σε αυτό το χρονικό διάστημα οι δυνητικοί επισκέπτες προγραμματίζουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές

Βάσει των αξιολογήσεων του τουριστικού προϊόντος για την Ελλάδα συνολικά, την Αθήνα, τους προορισμούς που στηρίζονται στο προϊόν Ήλιος – Θάλασσα και όλους τους υπόλοιπους προορισμούς, προκύπτουν τα εξής:

  • Οι πιο ευχαριστημένοι επισκέπτες προέρχονται από τις ΗΠΑ, ακολουθούμενοι από τους επισκέπτες από τη Βρετανία και την Ολλανδία και στη συνέχεια από την Ιταλία, τη Γερμανία και τη Γαλλία.
  • H Ελλάδα, τόσο συνολικά όσο και οι επιμέρους περιοχές και προορισμοί (Αθήνα, προορισμοί που στηρίζονται στο προϊόν Ήλιος – Θάλασσα κ.ά.), έχει βαθμολογία πάνω από τον ευρωπαϊκό Μέσο Όρο (για δεύτερο διαδοχικά τρίμηνο). Παρόμοια είναι η εικόνα και ανά αγορά, με εξαίρεση τη γερμανική αγορά για την Αθήνα.
  • Ο πολιτισμός και η θάλασσα, ως μέρος της εμπειρίας, λαμβάνουν υψηλότερη βαθμολογία από την εστίαση, το shopping και τα αξιοθέατα.
  • Από πλευράς υγιεινής και ασφάλειας, με εξαίρεση τους προορισμούς που στηρίζονται στο προϊόν Ήλιος – Θάλασσα, η Ελλάδα είναι πάνω από τον ευρωπαϊκό Μέσο Όρο. Υπάρχουν όμως μεγάλες διαφοροποιήσεις μεταξύ των περιοχών, με τους προορισμούς που στηρίζονται στο προϊόν Ήλιος – Θάλασσα να έχουν χαμηλές επιδόσεις, κυρίως στα αξιοθέατα.