Η εξέχουσα θέση του Spa στο Ξενοδοχείο του 21ου αιώνα
Τα Hotel Resort and Spa άρχισαν να εμφανίζονται στην κεντρική σκηνή της βιομηχανίας της φιλοξενίας από τη δεκαετία του ‘50, ωστόσο, η έννοια, πλέον, Resort ή Spa έχει αλλάξει με τα χρόνια και συνεχίζει να εξελίσσεται.
Στον 21ο αιώνα πολλοί άνθρωποι αναζητούν κάτι περισσότερο από ένα απλό κατάλυμα για να μείνουν όταν κάνουν κράτηση στο ξενοδοχείο τους. Για παράδειγμα, το 95% των κρατήσεων σε περίπτωση συνεδρίου ορίζει ότι θα πρέπει να υπάρχει πισίνα σε ένα ξενοδοχείο όπου πραγματοποιούνται συνέδρια.Ένα Spa αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της εμπειρίας για τους επισκέπτες του Σαββατοκύριακου, όπως αποτελεί και για τους επαγγελματίες μια ανάσα ανάμεσα στο βεβαρημένο τους πρόγραμμα, ενώ πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι οι άνδρες χρησιμοποιούν το spa τουλάχιστον τόσο όσο οι γυναίκες.
Όταν εξετάζεται η δημιουργία ενός spa είναι σημαντικό να κατανοήσει κανείς ότι πρόκειται για πολύ εξειδικευμένες εγκαταστάσεις και ακριβώς, όπως δεν θα άφηνε κανείς το σχεδιασμό της νέας κουζίνας του ξενοδοχείου σε μια άπειρη ομάδα, θα πρέπει να δημιουργηθεί από σχεδιαστές που καταλαβαίνουν πλήρως τις τεχνικές απαιτήσεις της επιχείρησης και δεσμεύονται επίσης για τις αρχές του spa. Το λεξικό ορίζει ως spa μια πηγή μεταλλικού νερού, ή ένα μέρος ή θέρετρο στο οποίο υπάρχει μια τέτοια πηγή, ενώ ένας δεύτερος ορισμός αναφέρεται στην πόλη Spa, του Βελγίου, στην οποία βρίσκονται πολλές πηγές μεταλλικού νερού και αναφέρονται από τον 14ο αιώνα. Ωστόσο, σήμερα, ένα spa σημαίνει πολλά περισσότερα τόσο για τους ξενοδόχους, όσο και για τους επισκέπτες.
Η αίθουσα περιποίησης είναι η καρδιά ενός spa και η εμπειρία του επισκέπτη είναι το κλειδί για την πλήρη επίτευξη του στόχου ενός spa. Δεν είναι αρκετό, όμως, όπως στα παραδοσιακά ιαματικά λουτρά της Ανατολικής Ευρώπης, να δοθεί έμφαση στις υγειονομικές πτυχές των spa.
Η παραδοσιακή διάταξη και διακόσμηση του χώρου, τα λευκά κεραμικά πλακάκια, τα φωτιστικά συστήματα και το ηχοσύστημα, και ο πιθανός διαχωρισμός δωματίων με κουρτίνες αντί με πόρτες, αποτυγχάνουν να αποδώσουν την ιδιωτικότητα που αποζητά ο επισκέπτης, ακόμη κι αν αυτά είναι αποδοτικά όσον αφορά τις θεραπείες.
Οι ισχυρές παραδόσεις των θεραπειών spa στην Ανατολική Ευρώπη, ιδίως εκεί όπου υπάρχουν ιαματικές πηγές όπως στην Ουγγαρία ή τη Σλοβακία, υπονομεύθηκαν από τη σοσιαλιστική προσέγγιση που αφορούσε συχνά την κατεδάφιση ελκυστικών κτιρίων και τη δημιουργία χώρων νοσοκομειακού στυλ. Τέτοια περιβάλλοντα συχνά έρχονται σε αντίθεση με το είδος των θεραπειών που προσφέρονται από ένα ξενοδοχείο. Μια ημέρα θεραπείας spa είναι για πολλούς μια «γεύση» πολυτέλειας και χρειάζεται ένα περιβάλλον που να αντανακλά ακριβώς αυτήν την αίσθηση.
Η σύγχρονη προσέγγιση απαιτεί, επομένως, από τον αρχιτέκτονα και τους designers να δημιουργήσουν το συνολικό concept ενός spa, την ατμόσφαιρα και την ανάπτυξη κατάλληλων χώρων δωματίου, ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να νιώσουν τόσο οικειότητα όσο και πολυτέλεια. Το κλειδί για την επιτυχία είναι οι επισκέπτες spa του 21ου αιώνα να τελειώνουν τη θεραπεία τους νιώθοντας χαλαροί και “καλομαθημένοι”.
Οι αίθουσες θεραπείας είναι η καρδιά του σπα και ο σχεδιασμός τους πρέπει να βασίζεται στο καθεστώς θεραπείας και στη φιλοσοφία του ίδιου του σπα. Οι θεραπευτές για έναν τύπο θεραπείας μπορεί να απαιτούν ένα περιβάλλον διαφορετικό από αυτό ενός άλλου και για να αποφευχθεί η ανάγκη να δημιουργηθούν ατέλειες και μη εναρμονισμένες παραλλαγές του χώρου θεραπείας, οι designers πρέπει να δώσουν προσοχή στο σχεδιασμό των κυριότερων παραγόντων που εμπλέκονται στη δημιουργία του σωστού περιβάλλοντος θεραπείας, όπως τη θερμότητα και τον ήχο.
Η αίθουσα θεραπείας μπορεί να είναι η καρδιά του spa, αλλά ένα ουσιαστικό μέρος για πολλούς επισκέπτες είναι και ο χώρος γυμναστικής που πάντοτε θα πρέπει να συνδυάζεται και να συνυπάρχει με τον χώρο του spa. Το Spa και το μασάζ μπορεί να είναι ένα ουσιαστικό μέρος της ευημερίας, αλλά για πολλούς χρειάζεται και ένα υγιές σώμα. Μεταξύ των άλλων στοιχείων του Spa, επομένως, είναι το γυμναστήριο. Η άσκηση δημιουργεί ενδορφίνες οι οποίες προκαλούν την αίσθηση ευημερίας. Και σε αυτήν ακριβώς την αίσθηση βρίσκεται ο συνδετικός κρίκος μεταξύ spa και γυμναστηρίου.
Παρά τις όλες προσπάθειες, από ξενοδοχεία, υιοθέτησης ενός spa στον ξενοδοχειακό χώρο, το αποτέλεσμα δεν είναι πάντα αυτό που αναμένεται. Πολλά ξενοδοχεία, παρουσιάζουν μειωμένη ζήτηση, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις των spa να μην αποφέρουν τα αναμενόμενα έσοδα. Οι λόγοι, φυσικά, για κάτι τέτοιο είναι εμφανείς, γεγονός που καθιστά εύκολη την επίλυσή τους. Αρχικά, η απουσία ενός συγκεκριμένου concept και μιας συγκεκριμένης ταυτότητας είναι ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα ενός spa ξενοδοχείου.
Συνήθως, το spa, βρίσκεται εσωτερικά του ξενοδοχείου και πολλές φορές ακόμη και σε υπόγειους ορόφους, γεγονός που δυσχεραίνει την εντύπωση του πελάτη, αφού δημιουργείται ένα ψυχρό κλίμα και όχι το αίσθημα της χαλάρωσης. Αντί, λοιπόν, η διακόσμηση να γίνει σε κοινότυπα και ψυχρά δωμάτια, μπορεί να διαφοροποιηθεί με ειδικές κατασκευές, κεριά κλπ, κι όλα αυτά να ολοκληρωθούν με ένα ευφάνταστο όνομα που θα προκαλεί και θα προσκαλεί κάθε επισκέπτη του ξενοδοχείου.
Ένα ακόμη πρόβλημα αφορά τους καταλόγους των θεραπειών. Το μενού, αλλιώς, θεραπειών spa είναι συνήθως υπερβολικά τεχνικό, τυπικό και κατ’ επέκταση βαρετό και δυσνόητο. Κανέναν επισκέπτη, όμως, δεν ενδιαφέρει να μάθει όλους του εξειδικευμένους όρους που βλέπει. Επομένως, τα κλασικά και αυστηρά σχέδια και χρώματα μπορούν να αντικατασταθούν με πιο pop επιλογές που θα τραβήξουν τα βλέμματα και θα συνδέσουν το spa με μια πολύ ευχάριστη εμπειρία.
Όπως αναφέρθηκε στην αρχή, το αντρικό κοινό ενός spa έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, το ανδρικό κοινό είναι περισσότερο απαιτητικό και, πολλές φορές, το ξενοδοχείο δεν κάνει αναφορά ή στόχευση σε αυτό. Στερεοτυπικά, το spa συνδέεται με τις γυναίκες, αλλά η παράβλεψη του ανδρικού κοινό από τον χώρο του spa, στερεί ενδεχομένως το 50% των εσόδων. Η λύση σε αυτό το πρόβλημα, μπορεί να έρθει με μια διαφημιστική καμπάνια, ή μια απλή φωτογράφιση, στην οποία θα απεικονίζονται και τα δύο φύλα, αλλά και με πολλούς άλλους τρόπους.
Τέλος, αν και τα περισσότερα ξενοδοχεία που διαθέτουν spa προσφέρουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες και θεραπείας, αποτυγχάνουν, ωστόσο, να ενσωματώσουν το στοιχείο της ευεξίας στην συνολική εμπειρία ενός επισκέπτη. Εφόσον το προφίλ ευεξίας ενός ξενοδοχείου αποτυπωθεί σε όλους τους χώρους, τότε ο επισκέπτης θα μπορέσει να μπει δυναμικά σε αυτήν την αίσθηση και να επιδιώξει να απολαύσει τις υπηρεσίες spa. Μερικές ενδιαφέρουσες ιδέες, που καθιστούν την ευεξία αναπόσπαστο κομμάτι σε κάθε χώρο ενός ξενοδοχείου είναι τα ειδικά διατροφικά μενού, οργανωμένες εξωτερικές δραστηριότητες και extreme sports.
Διαβάστε περισσότερα σχετικά άρθρα στο αφιέρωμα
“ΠΙΣΙΝΕΣ-SPA-WATER PARK ”
του Hotel Design Magazine and Guide Winter 2019!