Η σημασία του Βranding
του Κωστόπουλου Μιχάλη, Co-Founder του εστιατορίου “Opsarion”
Το branding είναι ένα σύνολο διαδικασιών, υπηρεσιών και δράσεων που αφορούν το χτίσιμο, την καλλιέργεια και την ανάπτυξη της ταυτότητας ενός προϊόντος, μιας υπηρεσίας, μιας επιχείρησης, μιας προσωπικότητας, μιας ιδέας, μιας πόλης, μιας χώρας.
Πολλοί συγχέουν το branding με το marketing. Το branding αναφέρεται στη στρατηγική μιας επιχείρησης ενώ το marketing στις τακτικές που ακολουθεί μια επιχείρηση για την εφαρμογή αυτής της στρατηγικής.
Για κάποιους, μπορεί να είναι οπτικό. Για άλλους, καθαρά στρατηγικό. Για όλους, όμως, είναι αναπόφευκτο. Σε μια κουλτούρα μάρκετινγκ που επιτίθεται στις αισθήσεις μας, δεν υπάρχει αλληλεπίδραση χωρίς εμπορικό σήμα. Ένα brand είναι μια υπόσχεση. Το branding προωθεί και υποστηρίζει αυτή την υπόσχεση.
Μια επιχείρηση πρέπει να εξετάζει κάθε σημείο αλληλεπίδρασης και επαφής που έχει με τους καταναλωτές και πώς αυτό επηρεάζει την αντίληψη της μάρκας της. Είτε μας αρέσει είτε όχι, οι μάρκες διαμορφώνονται τελικά στο μυαλό των καταναλωτών. Οι εκάστοτε επιχειρήσεις λοιπόν μπορούν να επιμεληθούν σκόπιμα αυτή την αντίληψη και να διασφαλίσουν ότι όλα αυτά τα σημεία επαφής ενισχύουν την εικόνα που θέλουν, είτε μπορούν να επιτρέψουν στο κοινό να ελέγχει το brand τους.
Παρόλα αυτά, η ύπαρξη μιας επιχείρησης δεν εξασφαλίζει την ύπαρξη ενός εμπορικού σήματος. Πολλές επιχειρήσεις λειτουργούν με μια νοοτροπία που είναι εντελώς συναλλακτική: Παρέχουμε το προϊόν ή την υπηρεσία Α, και εσείς μας πληρώνετε.
Τέτοιες επιχειρήσεις δίνουν συχνά έμφαση στη σημασία της αποτελεσματικότητας, της ποιότητας και της φήμης, αξίες που αφήνουν την εντύπωση ενός brand. Αλλά αν δεν υπάρχει μια υπόσχεση, μια μοναδική πρόταση, ένα πελάτης-στόχος και μια προσπάθεια να εμπνεύσει συνεχή αφοσίωση, δεν υπάρχει brand.
Το branding δεν μπορεί να είναι τυχαίο. Είναι πάντα σκόπιμο. Απρογραμμάτιστα γεγονότα μπορεί να επηρεάσουν μια επιχείρηση προς το καλύτερο ή το χειρότερο, αλλά αυτό είναι τύχη, όχι branding. Αν κάθε αυθαίρετο γεγονός στο σύμπαν μπορεί να χαρακτηριστεί branding, πού σταματάμε; Το branding πρέπει να είναι συγκεκριμένο, υπολογισμένο και αποτελεσματικό, αλλιώς δεν είναι branding, αλλά αντιπερισπασμός.
Αν μια επιχείρηση θέλει να δημιουργήσει ένα εμπορικό σήμα που να έχει απήχηση στους καταναλωτές, το πρώτο βήμα είναι η αυθεντικότητα. Σκεφτείτε τη στρατηγική της μάρκας σας ως μια ιστορία που αφηγείστε. Μια καλή ιστορία δεν είναι απλώς κάτι που διαβάζεται σε μια σελίδα, είναι μια εμπειρία. Και για να είναι κάτι μια εμπειρία, πρέπει να έχει αρχή, μέση και τέλος. Στο τέλος της εμπειρίας, πρέπει να υπάρχει κάποιου είδους αλλαγή σε σχέση με την αρχή. Τι προκαλεί μια αλλαγή σε μια ιστορία; Η ένταση.
Έτσι, στο τέλος της ημέρας, η στρατηγική του brand καταλήγει σε ένα πράγμα: την αφήγηση ιστοριών. Η στρατηγική του brand σας είναι η ιστορία του, το όραμά του.