Η σύγχρονη τουριστική πραγματικότητα αλλάζει μέρα με την ημέρα όλο και περισσότερο, ενώ εμφανίζονται νέα φαινόμενα όπως αυτό του υπερ-τουρισμού. Τι είναι όμως στην πραγματικότητα αυτό το φαινόμενο που ονομάζεται “Υπερ-τουρισμός” ;

Πολύ συνοπτικά, θα λέγαμε ότι αποτελεί την κατάσταση κατά την οποία μια συγκεκριμένη τοποθεσία δέχεται περισσότερους επισκέπτες από όσους μπορεί στην πραγματικότητα να εξυπηρετήσει. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι πολλές μικρές γειτονιές που έχουν μετατραπεί σε αξιοθέατα για τους τουρίστες, και έχουν γεμίσει, κυριολεκτικά, ασφυκτικά από πολύ κόσμο. Το φαινόμενο όμως, αυτό δεν έχει σε καμία περίπτωση μόνο τα οφέλη της οικονομικής ανάπτυξης για την περιοχή. Δυστυχώς έχει και πολύ σημαντικές επιρροές που αλλοιώνουν τον χαρακτήρα αυτών των γραφικών περιοχών. Η συνεχής επαφή με τουρίστες -και μάλιστα σε μεγαλύτερο βαθμό του φυσιολογικού- έχει ως αποτέλεσμα να αλλάζει την ίδια την καθημερινότητα των ντόπιων, οι οποίοι αλλάζουν συνήθειες, γούστα και τρόπο ζωής, και προσαρμόζονται στα θέλω των επισκεπτών. Με λίγα λόγια, αρχίζει να εξαφανίζεται και ο λόγος για τον οποίο, τελικά, έγιναν αυτές οι περιοχές γνωστές σε τόσο ευρύ κοινό. Η ιδιαίτερη ταυτότητά τους αλλοιώνεται από τους πάρα πολλούς τουρίστες.

Ωστόσο, αν και το πρόβλημα αυτό είναι προφανές, η λύση δεν είναι σε καμία περίπτωση. Ο τουρισμός, στην πραγματικότητα είναι ένα παιχνίδι και το υπέρογκο πλήθος για μια τοποθεσία μπορεί να αποτελέσει ένα καλό ενδεχόμενο ανάπτυξης και επιτυχίας, αλλά όταν οι τουρίστες αλλάζουν δραματικά αυτές τις περιοχές, χωρίς να αφήνουν τα αναμενόμενα χρήματα, αρχίζουν τα προβλήματα.

Είναι σημαντικό, επομένως, ως επιχειρηματίας να αναρωτηθείς τα σωστά πράγματα. Προφανώς, δεν είναι εύκολο να βρεθεί λύση σε ένα τέτοιο πρόβλημα, αλλά το πρώτο βήμα είναι η γνώση και η μάθηση. Αν, λοιπόν, δεν γνωρίζει πολλές λεπτομέρειες για την περιοχή στην οποία δραστηριοποιήσαι, ήρθε η ώρα να ψάξεις και να μάθεις τα πάντα. Αναρωτήσου τι συμβαίνει στην περιοχή σου, και γιατί συμβαίνει, και απόκτησε μια πλήρη εικόνα για τον τουρισμό, και πως αυτός επηρεάζει την γενικότερη κατάσταση.

Επιπλέον, συνεργάσου με άλλους ταξιδιωτικούς και τουριστικούς φορείς, γιατί ως γνωστόν “η ισχύς εν τη ενώση”. Ακόμη, για να λυθεί ένα σημαντικό πρόβλημα όπως αυτό του υπερ-τουρισμού, χρειάζονται όλες οι απόψεις και όλες οι οπτικές γωνίες. Παρά τον γενικότερο ανταγωνισμό που διέπει αυτόν τον κλάδο, στην προκειμένη δεν χωρούν οι αντιπαλότητες.

Ο υπερ-τουρισμός, ως φαινόμενο δεν περιγράφει μόνο τον τεράστιο αριθμό τουριστών σε μια τοποθεσία, αλλά και το ελάχιστο συγκριτικά κέρδος που αυτοί αφήνουν στις τοπικές επιχειρήσεις. Αυτό, λοιπόν, πρέπει να ληφθεί υπόψιν και να πέσει στο τραπέζι των συζητήσεων. Μέχρι τώρα τα υψηλά ποσοστά επισκεψιμότητας θεωρούνταν τεράστια επιτυχία για μια περιοχή. Ωστόσο, πρέπει να επαναπροσδιοριστεί η έννοια της επιτυχίας, αλλά και το πως αυτή ορίζεται. Με λίγα λόγια, η όλη κατάσταση αποτελεί έναν φαύλο κύκλο στον οποίο τα αυξανόμενα ποσοστά επισκεψιμότητας φέρνουν όλο και πιο μικρά κέρδη για τις επιχειρήσεις. Ένας τρόπος για να αντιμετωπιστεί όλη αυτή η κατάσταση, είναι να δημιουργηθεί ένα δίκτυο συνεργασίας μεταξύ των επιχειρήσεων. Δηλαδή, μπορούν τα εστιατόρια, για παράδειγμα να συνεργαστούν με τα τοπικά ξενοδοχεία, ώστε το ένα να δίνει πελάτες στο άλλο.

Ο υπερ-τουρισμός είναι ένα πρόβλημα που δεν θα λυθεί μέσα σε μια νύχτα- χρειάζεται οργάνωση και πολλή προσπάθεια και υπομονή. Ως επιχειρηματίας σε αυτόν τον κλάδο, είναι λογικό να νομίζεις ότι ο πολύς κόσμος θα σου προσφέρει και πολλά κέρδη, αλλά στην πραγματικότητα είναι αυτό που μπορεί να καταστρέψει κυριολεκτικά την επιχείρησή σου. Ένα σημαντικό μέρος των υπηρεσιών που προσφέρεις -και θες να προσφέρεις- είναι η εξασφάλιση μιας ποιοτικής εμπειρίας για τον επισκέπτη σου, αλλά και ο σεβασμός προς τη τοποθεσία γενικά, άρα είναι καίριας σημασίας το να ασχοληθείς κι εσύ με την επίλυση αυτού του προβλήματος.

Άρθρο από το Online Magazine:

Travel Agent