atlmq_phototour228Στις μεθόδους και στα κριτήρια επιλογής του κατάλληλου προσωπικού για τους τομείς της εστίασης και του HORECA, αναφέρεται ο διευθυντής τμήματος στελέχωσης προσωπικού για την Adecco Eλλάδος, Χάρης Κωνσταντινίδης, μιλώντας στο supply.gr.

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι επιχειρήσεις αναζητούν εξειδικευμένο προσωπικό, το οποίο θα διαθέτει όρεξη και κίνητρο να ενταχθεί στον οργανισμό τους σε μία ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο. Εκ των πραγμάτων κυριαρχούν ορισμένα χαρακτηριστικά, τα οποία ζητούν όλοι οι κλάδοι για όλες τις θέσεις και για όλες τις ειδικότητες.

«Εάν αναφερθούμε στον τομέα Horeca, ο οποίος περιλαμβάνει το χώρο του καφέ, του εστιατορίου, της εστίασης ευρύτερα, παρατηρούμε ότι αυτό που συνήθως θα ζητήσουν οι επιχειρήσεις  είναι αποδεδειγμένη εργασιακή εμπειρία. Στη συνέχεια τα πάντα εξαρτώνται από τον τμήμα του HORECA, στο οποίο επιθυμούν να απασχολήσουν τον άνθρωπο που θα προσλάβουν και το ρόλο που θα του αναθέσουν», εξηγεί ο κύριος Κωνσταντινίδης.

Απαραίτητες οι ξένες γλώσσες

«Σε ό,τι αφορά το χώρο του τουρισμού, οι εργοδότες ζητούν από τους υποψήφιους εργαζόμενους πολύ καλή γνώση μίας ίσως και δύο ξένων γλωσσών. Στόχος είναι να μπορέσει το συγκεκριμένη προσωπικό να εξυπηρετήσει τους πελάτες, οι οποίοι θα επισκεφθούν το συγκεκριμένο κατάλυμα. Το ίδιο συμβαίνει και όταν αναφερόμαστε και στα άλλα δύο τμήματα όπως η εστίαση και ο καφές, καθότι η πλειονότητα των πελατών προέρχεται από χώρες του εξωτερικού», προσθέτει.

Συν τοις άλλοις, όπως επισημαίνει ο κύριος Κωνσταντινίδης, για ορισμένες από τις ειδικότητες που δραστηριοποιούνται στα συγκεκριμένα επαγγέλματα, απαιτούνται εξειδικευμένες σπουδές σε κάποιο ΤΕΙ, κολλέγιο ή σε κάποια σχολή τουριστικών επαγγελμάτων. «Είναι χαρακτηριστικό πως οι σχολές τουριστικών επαγγελμάτων παρουσιάζουν πολύ υψηλή απορρόφηση έμψυχου δυναμικού. Συνήθως οι εταιρείες απευθύνονται σε αυτές όταν ζητούν εξειδικευμένο προσωπικό», σημειώνει.

Ανάπτυξη του HORECA και διεύρυνση των προσφερόμενων υπηρεσιών

«Από εκεί και ύστερα θα πρέπει να επισημάνουμε ότι τα τελευταία χρόνια έχει διευρυνθεί σημαντικά το πεδίο απασχόλησης στους συγκεκριμένους κλάδους. Συγκεκριμένα, αυξήθηκε ο αριθμός των ατόμων, οι οποίοι προωθούν προϊόντα και υπηρεσίες στο χώρο του HORECA. Έτσι, ενώ κατά τα προηγούμενα χρόνια οι επιχειρήσεις δεν ζητούσαν εξειδίκευση για τις συγκεκριμένες θέσεις, πλέον συμβαίνει το αντίθετο. Έτσι λοιπόν η απαίτηση συγκλίνει με την ανάγκη για πρόσωπα τα οποία γνωρίζουν καλά – ενίοτε και εκ των έσω – το κομμάτι HORECA, και έχουν τη δυνατότητα να προωθήσουν προϊόντα και υπηρεσίες».

Αποφεύγοντας τις παγίδες – Η διαδικασία της αξιολόγησης

Στο ερώτημα για το πώς μπορούμε να αποφύγουμε τις παγίδες και να επιλέξουμε το κατάλληλο προσωπικό, ο διευθυντής στελέχωσης προσωπικού της Adecco επισημαίνει ότι οι εργοδότες οφείλουν να έχουν αξιολογήσει σωστά τους πιθανούς υποψηφίους. «Κάτι τέτοιο θα συμβεί είτε από το τμήμα ανθρώπινου δυναμικού, το οποίο διαθέτει μία μεγάλη εταιρεία, είτε στην περίπτωση μίας οικογενειακής επιχείρησης μέσω της συνέντευξης. Απαραίτητες ήταν και παραμένουν οι συστάσεις από προηγούμενες εργοδότες ή συνεργάτες του συγκεκριμένου υποψηφίου, καθότι μπορούν να φανούν ιδιαίτερα χρήσιμες, επιβεβαιώνοντας ή διαψεύδοντας τα χαρακτηριστικά τα οποία εκείνος ισχυρίζεται ότι διαθέτει».

Εκπαίδευση on the job

«Ωστόσο καλό θα είναι ο εκάστοτε επιχειρηματίας να αποφεύγει να δίνει ρόλο σε ανθρώπους χωρίς να τους έχει εκπαιδεύσει σε διαδικασία on the job, υπό πραγματικές συνθήκες ευθύνης και εργασιακής πίεσης», συμπληρώνει ο κύριος Κωνσταντινίδης. «Συμβαίνει συχνά κάποιοι να μην προχωρούν στο συγκεκριμένο βήμα, με αποτέλεσμα οι όποιες ελλείψεις να εμφανίζονται πολύ σύντομα κατά τη διάρκεια της εξυπηρέτησης ενός πελάτη. Επομένως η εκπαίδευση συνεπάγεται το συνδυασμό του εκπαιδευτικού υποβάθρου – το οποίο από μόνο του δεν αρκεί – με την εργασιακή εμπειρία».

Στη συνέχεια το στέλεχος της Adecco προτάσσει το χαρακτηριστικό της επικοινωνίας, χαρακτηρίζοντάς το εξέχουσας σημασίας για τα συγκεκριμένα επαγγέλματα. «Aς μην ξεχνάμε επίσης, ότι οι πελάτες είναι ιδιαίτερα εκπαιδευμένοι τόσο στον τομέα του HORECA όσο και σε αυτόν της εστίασης, με δεδομένες και αρκετά υψηλές απαιτήσεις».

Υψηλό επίπεδο υπηρεσιών σε ανταγωνιστικό περιβάλλον

Ο κ. Κωνσταντινίδης θεωρεί αδιαπραγμάτευτες αξίες τόσο το υψηλό επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών σε ένα ιδιαίτερα απαιτητικό και ανταγωνιστικό περιβάλλον. Τονίζει επίσης ότι τα χαρακτηριστικά που αναζητά κανείς σε έναν εργαζόμενο σχετίζονται εν πολλοίς με τα καθήκοντα, τα οποία θα του ανατεθούν στη συνέχεια. «Συν τοις άλλοις έχουν αναπτυχθεί αρκετές περιφερειακές υπηρεσίες – εκτός από τις παραδοσιακές-κάτι που θα διαπιστώσετε εάν δείτε πόσες δραστηριότητες έχουν αναπτυχθεί γύρω από τον τομέα HORECA».

Ζητώντας του να σκιαγραφήσει το προφίλ ενός εργαζόμενου με συγκεκριμένα και ανταποδοτικά χαρακτηριστικά αναφέρεται σε ένα άτομο ευέλικτο, οπλισμένο με υπομονή, το οποίο θα έχει τη δυνατότητα προσαρμογής στις εκάστοτε συνθήκες. «Άλλωστε η θερινή περίοδος που διανύουμε είναι ιδιαίτερα απαιτητική. Οι εργαζόμενοι καλούνται να εξυπηρετήσουν σε όποιο κανάλι του HORECA και αν απασχολούνται, πληθώρα διαφορετικών πελατών, οι οποίοι επιθυμούν να απολαμβάνουν τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες».

Εποχική εργασία και κατά πόσο επηρεάζει μία επιχείρηση

Αναφερόμενος στο ζήτημα της εποχικότητας του επαγγέλματος και πώς αυτή μπορεί να επηρεάσει μία επιχείρηση, ο κύριος Κωνσταντινίδης σημειώνει ότι στους συγκεκριμένους κλάδους απασχολούνται άτομα, τα οποία είναι άκρως εξοικειωμένα με τον όρο «εποχικότητα». «Ιδιαίτερα στις τουριστικές περιοχές γνωρίζουν εκ των πραγμάτων ότι δεν θα μπορούσαν να απασχοληθούν κατά τους χειμερινούς μήνες, δεδομένου ότι αυτές οι επιχειρήσεις είναι συνήθως κλειστές. Είναι χαρακτηριστικό πάντως ότι ορισμένοι εργαζόμενοι, σε διάστημα έξι μηνών προσφέρουν την εργασία που κάποιος θα προσέφερε σε έναν ολόκληρο χρόνο».

«Σε κάθε περίπτωση σε αυτούς τους τομείς οι απολαβές είναι αρκετά μεγαλύτερες σε σχέση με εκείνες που λαμβάνει ένας εργαζόμενος υπό καθεστώς πλήρους απασχόλησης σε ετήσια βάση. Πρόκειται σε κάθε περίπτωση για ένα επάγγελμα ειδικών χαρακτηριστικών», καταλήγει.

Πηγή: του Γιώργου Λαμπίρη, Supply.gr, o 1ος Online Οδηγός Προμηθευτών για την αγορά της Μαζικής Εστίασης και της Φιλοξενίας