του Νίκου Ρουσάνογλου, kathimerini.gr*

Τη διεθνή οικονομική και επιχειρηματική ελίτ φιλοδοξούν να προσελκύσουν τα επόμενα χρόνια οι εταιρείες ανάπτυξης πολυτελών κατοικιών, εξοχικών αλλά και εντός των μεγάλων αστικών κέντρων, εισάγοντας στην Ελλάδα μία από τις πλέον επιτυχημένες διεθνείς τάσεις, που αφορά την πώληση επώνυμων ακινήτων, δηλαδή κατοικιών οι οποίες φέρουν την επωνυμία μιας γνωστής φίρμας, όπως ένας διεθνής ξενοδοχειακός όμιλος ή ένας μεγάλος κατασκευαστικός όμιλος, ακόμα και μια αυτοκινητοβιομηχανία, ή οίκος μόδας.

Όπως σημειώνουν στελέχη της αγοράς ακινήτων, πλέον με την άνοδο του τουρισμού και την είσοδο όλο και περισσότερων ξενοδοχειακών ομίλων και εταιρειών του κλάδου της φιλοξενίας στην ελληνική αγορά, έχει αρχίσει να κάνει την εμφάνισή της και η τάση της ανάπτυξης και πώλησης «επώνυμων» κατοικιών, δηλαδή ακινήτων με υπογραφή, τα οποία βρίσκονται εντός ενός ξενοδοχείου ή ενός οργανωμένου τουριστικού καταλύματος και τα οποία προσφέρουν στους κατόχους τους όλα τα πλεονεκτήματα που έχει ο ένοικος του παρακείμενου ξενοδοχείου, αλλά και έναν μεγαλύτερο βαθμό ιδιωτικότητας.

Τα επώνυμα σπίτια

Οπως εξηγεί στην «Κ» ο κ. Αλέξανδρος Μουλάς, επικεφαλής του συμβουλευτικού τμήματος Διεθνών Αναπτύξεων της Savills, με έδρα το Λονδίνο, στην πράξη οι επώνυμες κατοικίες προκύπτουν μέσω της συνεργασίας ανάμεσα π.χ. στην εταιρεία που κατασκευάζει τα ακίνητα και σε έναν ξενοδοχειακό όμιλο.

Ο τελευταίος χορηγεί το δικαίωμα χρήσης του ονόματός του στις πωλούμενες κατοικίες, οι οποίες απευθύνονται σε ιδιώτες. Με τη σειρά τους, οι τελευταίοι είτε επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν οι ίδιοι κατ’ αποκλειστικότητα τα εν λόγω ακίνητα, είτε έχουν και επενδυτικές βλέψεις, εκχωρώντας στο ξενοδοχείο το δικαίωμα εκμίσθωσης και διαχείρισης του ακινήτου τους. Στην Ελλάδα, οι βίλες που πωλούνται στο συγκρότημα Amanzoe, στο Πόρτο Χέλι, είναι οι πρώτες αυτού του είδους, καθώς φέρουν την επωνυμία της Aman Resorts, μιας από τις πλέον πολυτελείς ξενοδοχειακές αλυσίδες. Η δε τιμή εκκίνησης ανέρχεται σε 3,2 εκατ. ευρώ. Το συγκρότημα αναπτύχθηκε από την Dolphin Capital και πρόσφατα πέρασε υπό τον έλεγχο της Grivalia Hospitality, του βραχίονα της Grivalia Properties ΑΕΕΑΠ στον τομέα της φιλοξενίας.

Σταδιακά όμως προβλέπεται η ανάπτυξη περισσότερων τέτοιων κατοικιών σε σειρά προορισμών, τόσο εντός όσο και εκτός Αττικής. Για παράδειγμα, η ΤΕΜΕΣ, της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, η οποία έχει αναπτύξει και διαχειρίζεται την Costa Navarino, έχει ξεκινήσει να επεξεργάζεται ένα τέτοιο σχέδιο. Σύμφωνα με τον κ. Ευγένιο Δενδρινό, επικεφαλής του τομέα Real Estate της εταιρείας, «στόχος μας είναι να αναπτύξουμε νέα projects που βασίζονται στη λογική των branded residences και τα οποία θα διαχειρίζονται τα ξενοδοχεία, δημιουργώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο μια πολύ καλή απόδοση για τους ιδιοκτήτες.

Aξιοποιώντας το σύνολο των υποδομών και παροχών που βρίσκονται εντός των resorts που έχουμε αναπτύξει και που θα αναπτύξουμε στα επόμενα στάδια της επένδυσής μας, οι ιδιοκτήτες θα έχουν σημαντικά οφέλη. Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι έχουμε μία από τις μεγαλύτερες τουριστικές σεζόν –λόγω των γκολφ αλλά και των λοιπών πολιτιστικών και αθλητικών δραστηριοτήτων και υποδομών– αποτελούμε σίγουρα μια πολύ καλή επιλογή για έσοδα μέσω ενοικίασης των ακινήτων», σημειώνει ο κ. Δενδρινός.

Ασφαλώς, ήδη, κατά κάποιον τρόπο, η εταιρεία προσφέρει το συγκεκριμένο προϊόν, με τη δική της επωνυμία, καθώς τα Navarino Residences, που έχουν ξεκινήσει να κατασκευάζονται και θα αρχίσουν να παραδίδονται στους νέους ιδιοκτήτες τους σε ένα χρόνο από σήμερα, υιοθετούν τη συγκεκριμένη φιλοσοφία. Συγκεκριμένα, οι κάτοχοί τους θα έχουν πρόσβαση σε όλες τις εγκαταστάσεις του θερέτρου και ταυτόχρονα, εφόσον το επιθυμούν, θα μπορούν να εκχωρούν τη διαχείριση, εκμίσθωση και συντήρηση των βιλών τους στην ΤΕΜΕΣ. Στην πρώτη φάση ανάπτυξης περιλαμβάνονται 50 κατοικίες, με μέγεθος από 400 τ.μ. έως 1.400 τ.μ., σε οικόπεδα 1.500 τ.μ. έως 3.000 τ.μ. Μέχρι στιγμής έχει πωληθεί από τα σχέδια το 50% των προς διάθεση ακινήτων.

Οι αγοραστές θέλουν ασφάλεια και ισχυρό brand name

Η ανάπτυξη επώνυμων κατοικιών στην Ελλάδα αναμένεται σύντομα να μεταφερθεί και εντός των ξενοδοχείων. Η ΤΕΜΕΣ δρομολογεί τη δημιουργία ανάλογου προϊόντος κι εντός του νέου Hilton, καθώς εξετάζεται η δυνατότητα να δημιουργηθεί μια αυτόνομη πτέρυγα διαμερισμάτων εντός του ξενοδοχείου, που θα φέρουν πιθανώς κάποια επωνυμία (του Hilton ή άλλη) και θα πωληθούν σε ενδιαφερόμενους αγοραστές.

Με τη σειρά τους, οι τελευταίοι είτε θα μπορούν να μένουν στα διαμερίσματα αυτά και να τα χρησιμοποιούν είτε θα μπορούν να τα παραχωρούν για εκμετάλλευση στο ξενοδοχείο, ώστε να έχουν και συγκεκριμένες αποδόσεις επί της επένδυσής τους. Εκτός από το νέο Hilton, επώνυμες κατοικίες αναμένεται να αναπτυχθούν και στην επένδυση της αμερικανικής NCH Capital στην Κασσιόπη, όπου, μεταξύ άλλων, προβλέπεται η κατασκευή 50 πολυτελών βιλών, αλλά και στην επένδυση της Dolphin στην Τζια (One & Only).

Ασφαλώς, η ιδέα της ενσωμάτωσης επώνυμων διαμερισμάτων ή κατοικιών σε ένα ξενοδοχείο ή σε ένα οργανωμένο τουριστικό κατάλυμα δεν είναι καινούργια, καθώς ξεκίνησε να εφαρμόζεται πριν από περίπου έναν αιώνα στις ΗΠΑ. Ωστόσο, η πραγματική απογείωση καταγράφεται στη διάρκεια των τελευταίων δύο δεκαετιών. Καθόλου τυχαία, καθώς την ίδια περίοδο ο πληθυσμός των πολυεκατομμυριούχων ή δισεκατομμυριούχων του κόσμου τετραπλασιάστηκε. Οι λεγόμενοι High Net Worth Individuals (HNWI), δηλαδή άνθρωποι με μεγάλη ιδιωτική περιουσία, αποτελούν τους βασικούς αγοραστές τέτοιων ακινήτων.
40-55 ετών

Οπως αναφέρει ο κ. Αλέξανδρος Μουλάς, πρόκειται κατά κύριο λόγο για επικεφαλής επιχειρηματικών ομίλων, ηλικίας 40-55 ετών, οικογενειάρχες με ένα ή δύο παιδιά και ήδη διαθέτουν τουλάχιστον άλλες δύο ή τρεις κατοικίες στο εξωτερικό, πέραν δηλαδή της μόνιμης κατοικίας τους.

«Οι άνθρωποι αυτοί ενδιαφέρονται κυρίως για την απόκτηση πρόσβασης σε ένα συγκεκριμένο τρόπο ζωής και λίγοι κινούνται στην αγορά αυτή με στόχο την επένδυση, δηλαδή την εκμίσθωση των πολυτελών αυτών κατοικιών σε τρίτους. Προέρχονται δε κυρίως από τις ΗΠΑ, τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη και ειδικότερα χώρες όπως η Μεγ. Βρετανία, η Ελβετία, η Γαλλία, το Βέλγιο και η Ρωσία», σημειώνει ο κ. Μουλάς. Επίσης, μια μερίδα των αγοραστών είναι διασημότητες από τον χώρο του αθλητισμού (π.χ. ποδοσφαιριστές), ηθοποιοί ή τηλεοπτικοί παρουσιαστές.

Οι άνθρωποι αυτοί έλκονται από τη δύναμη της φίρμας σε ό,τι αγοράζουν, είτε πρόκειται για οχήματα είτε για ακίνητα. Παράλληλα, το γεγονός ότι οι επώνυμες κατοικίες βρίσκονται συνήθως εντός οργανωμένων τουριστικών θερέτρων, ενισχύει το αίσθημα ασφάλειας που αποζητούν σε κάθε διαμονή τους. Μεγάλο ρόλο διαδραματίζει επίσης και η πρόσβαση από και προς την πολυτελή τους βίλα, γεγονός που επίσης ενισχύει την απήχηση των τουριστικών θερέτρων, τα οποία κατά κανόνα αναπτύσσονται σε περιοχές που γειτνιάζουν με κάποιο αεροδρόμιο ή διαθέτουν μαρίνα για τον ελλιμενισμό σκαφών αναψυχής.

Διαβάστε το υπόλοιπο άρθρο στο: kathimerini.gr