Σύμφωνα με την πτώση των διεθνών αφίξεων, η μηνιαία έρευνα απόδοσης ξενοδοχείων της GBR Consulting για την απόδοση του ελληνικού ξενοδοχειακού τομέα παρουσίασε πτώση των διανυκτερεύσεων κατά 10,1% το 2022 σε σύγκριση με το 2019.

Ο δείκτης εσόδων δείχνει το δύσκολο πρώτο τρίμηνο του 2022. Η αισιοδοξία είχε ήδη αμβλυνθεί το τέταρτο τρίμηνο του 2021 με επίπεδα ρεκόρ κρουσμάτων και θανάτων Covid-19 και την είσοδο της νέας παραλλαγής Omikron. Στις αρχές του 2022 εξακολουθούσαν να ισχύουν τα μέτρα Covid-19 επηρεάζοντας σημαντικά την απόδοση των ξενοδοχείων της πόλης συμπεριλαμβανομένης της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης όπως απεικονίζονται παρακάτω.

Από τον Απρίλιο του 2022 η ζήτηση αυξήθηκε και τα θέρετρα ξεκίνησαν τη σεζόν τους φτάνοντας σε παρόμοια πληρότητα με τα επίπεδα του 2019, αλλά με σημαντικά υψηλότερα έσοδα σε ένα περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού που προκαλείται από ισχυρή και ταχεία ανάκαμψη μετά τον Covid, διακοπές της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας και πόλεμο Ουκρανίας-Ρωσίας που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2022. Η RevPAR σε Αθήνα & Θεσσαλονίκη αυξήθηκε 2%, ενώ σε άλλες πόλεις της Ελλάδας τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο μειώθηκαν κατά 2%.

Προκλήσεις στον τομέα της φιλοξενίας

Το έτος 2022 είναι η νέα βάση και προβλέπονται περαιτέρω αυξήσεις εσόδων, ενώ διαχειρίζεται το
αυξημένο κόστος ενέργειας, εργασίας (και η έλλειψή ανθρώπινου δυναμικού), αγαθών και υπηρεσιών και κόστος κεφαλαίου. Ταυτόχρονα, η αύξηση των τιμών μειώνει τα διαθέσιμα εισοδήματα των νοικοκυριών ασκώντας πίεση στους ταξιδιωτικούς προϋπολογισμούς.

Τον Δεκέμβριο του 2022 ο πληθωρισμός στην Ελλάδα μειώθηκε για τρίτο συνεχόμενο μήνα στο 7,6% σε ετήσια βάση, στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Φεβρουάριο. Ο πληθωρισμός της ενέργειας μειώθηκε στο 4,8% σε ετήσια βάση λόγω των χαμηλότερων παγκόσμιων τιμών και των κυβερνητικών επιδοτήσεων. Ο εκπληκτικά ζεστός χειμώνας στην Ευρώπη είδε τις τιμές του φυσικού αερίου να πέφτουν κατακόρυφα και ενδεχομένως η Ευρώπη θα βγει από το χειμώνα με σχετικά υψηλά επίπεδα αποθήκευσης. Ως εκ τούτου, η Oxford Economics αναμένει απότομο αποπληθωρισμό το 2023 σε επίπεδο 3,9%, πολύ πάνω από τους στόχους της ΕΚΤ, που θα αυξήσει περαιτέρω τα επιτόκια, ασκώντας πίεση στα επιτόκια τραπεζικών δανείων και στις μακροπρόθεσμες κρατικές αποδόσεις. Η αγορά εργασίας είναι ανθεκτική
με την ανεργία να μειώνεται στο 11,4% τον Νοέμβριο του 2022 και οι επενδύσεις αναμένεται να υποστηριχθούν περαιτέρω με δαπάνες του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της ΕΕ ύψους 31 δισεκατομμυρίων ευρώ κατά την περίοδο 2021 – 2026.

Εν αναμονή των βουλευτικών εκλογών.

Η ενεργειακή κρίση μπορεί να καθυστέρησε την πράσινη μετάβαση, αλλά η κλιματική αλλαγή είναι μια σημαντική απειλή και θα έχει τεράστιο αντίκτυπο στο περιβάλλον, στις οικονομίες και σε εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.

Ο τουριστικός τομέας είναι ευάλωτος και πρέπει να αγκαλιάσει πλήρως την Ατζέντα 2030 για τη βιώσιμη ανάπτυξη και τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDG) που εγκρίθηκαν το 2015 στη Νέα Υόρκη από 193 χώρες στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ.

Αυτοί οι 17 στόχοι δεν καλύπτουν μόνο την κατάσταση του πλανήτη μας και το περιβάλλον του, αλλά και τους στόχους: αξιοπρέπεια, άνθρωποι, ευημερία, δικαιοσύνη και σύμπραξη. Ενώ έχουν αναπτυχθεί και άλλες βιομηχανικές πολυάριθμες πρωτοβουλίες σε σχέση με τη Διαφορετικότητα, την Ισότητα και την Ένταξη (ΔΕΗ), στην Ελλάδα η βιομηχανία φιλοξενίας έχει μείνει πίσω, ενώ χαρακτηρίζεται από ένα ολοένα και πιο διαφορετικό σύνολο ταξιδιωτών και εργαζομένων.

Απαιτείται ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας για την περαιτέρω βελτιστοποίηση των επιχειρηματικών λειτουργιών και τη δημιουργία αξίας για τους πελάτες. Αυτό κυμαίνεται από την αυτοματοποίηση εργασιών ρουτίνας, ηλεκτρονικά συστήματα κρατήσεων, εφαρμογές για κινητά, διαχείριση εσόδων, ανίχνευση απάτης, πράσινες τεχνολογίες, προγνωστική συντήρηση κλπ. Το πιο σημαντικό είναι η βελτίωση της εξυπηρέτησης πελατών και της εμπειρίας χρησιμοποιώντας την τεχνολογία CRM που καλύπτει όλα τα δεδομένα επισκεπτών σε όλα τα στάδια του ταξιδιού. Το AI, η Τεχνητή Νοημοσύνη, θα ενσωματώνονται όλο και περισσότερο σε όλα τα αναφερόμενα συστήματα.

Συναλλαγές.

Στα μέσα Ιανουαρίου 2023 ανακοινώθηκε στα ΜΜΕ ότι μετά από τρεις δημοπρασίες, το Ammos Resort 4 αστέρων στην Κω πουλήθηκε για ποσό 4,7 εκατ. ευρώ. Η αρχική τιμή προσφοράς στις δύο πρώτες προσφορές ορίστηκε στα 5,5 € εκατομμύρια. Η Money & Tourism ανακοίνωσε στα τέλη Ιανουαρίου 2023 ότι ο αγοραστής είναι η Zeus International του Χάρη Σιγανού.

Πηγή: GBR Consulting Hospitality Newsletter 2022 Q4