Στο παραπάνω γράφημα αποτυπώνεται η διαχρονική εξέλιξη (μετά τον Ιανουάριο 2014) του Δείκτη GRI στην Ελλάδα και στους ανταγωνιστικούς προορισμούς από την οποία παρατηρούμε μια σταθερή διαφορά υπέρ των ξενοδοχείων της Ελλάδας. Επίσης, παρατηρείται μια ελαφρά ανοδική τάση τόσο στην Ελλάδα, όσο και στους ανταγωνιστικούς προορισμούς καθώς και μια κυκλική πτώση των δεικτών τους καλοκαιρινούς μήνες αιχμής. Τον Δεκέμβριο του 2016 ο δείκτης ικανοποίησης για την Ελλάδα βρίσκεται στο 85,6%, σημαντικά υψηλότερος από τον δείκτη των ανταγωνιστών (82,6%). Επίσης, είναι σημαντικό ότι και οι επιμέρους δείκτες, όπως η σχέση ποιότητας τιμής, εξυπηρέτηση, δωμάτιο, φαγητό ποτό και καθαριότητα, τους τελευταίους μήνες κινούνται σε υψηλότερα ποσοστά στην Ελλάδα σε σχέση με τους ανταγωνιστές.

Συνοπτικά:

1. Τα ξενοδοχεία 5* έχουν την υψηλότερη βαθμολογία. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι τα ξενοδοχεία 3* τις περισσότερες περιόδους παρουσιάζουν υψηλότερη βαθμολογία από αυτά των 4*, τα οποία – κατά περιόδους – έχουν την ίδια αξιολόγηση με τα ξενοδοχεία 1*-2*. Για τον Δεκέμβριο του 2016 ο δείκτης GRI ήταν 89,2% για τα ξενοδοχεία 5*, 85,4% για τα ξενοδοχεία 3*, 84,7% για τα 4*, ενώ στην τελευταία θέση βρίσκονται τα ξενοδοχεία 1*-2* με 84,1%.

2. Στην υψηλότερη θέση ικανοποίησης για τη νησιωτική Ελλάδα βρίσκονται οι Κυκλάδες (με GRI 89,8%) και ακολουθούν το Β. Αιγαίο (85,7%) τα Δωδεκάνησα (85,3%), η Κρήτη (85%), το Ιόνιο (83,2%). Επίσης, σε όλους τους προορισμούς παρατηρείται έντονο το φαινόμενο της εποχικότητας με επιδείνωση των δεικτών τους καλοκαιρινούς μήνες – εξαίρεση αποτελεί το Β. Αιγαίο προφανώς λόγω της πολύ μειωμένης κίνησης.

3. Στην υψηλότερη θέση ικανοποίησης για την ηπειρωτική Ελλάδα βρίσκεται , διαχρονικά και με μεγάλη διαφορά, η Ήπειρος με το εντυπωσιακό ποσοστό 90,5% και ακολουθούν η Θεσσαλία με ποσοστό 86,3% και η Στερεά με 85,3%. Στην τελευταία θέση βρίσκεται η Θράκη με 84,3%.

4. Η Αθήνα, τον τελευταίο χρόνο, υστερεί μόνο έναντι της Κωνσταντινούπολης, ενώ υπερτερεί της Ρώμης και – τους περισσότερους μήνες – και της Βαρκελώνης. Τον Δεκέμβριο του 2016 η Αθήνα με ποσοστό 84,4% υστερεί έναντι της Κωνσταντινούπολης (84,9%) ενώ υπερτερεί της Ρώμης (81,7%) και της Βαρκελώνης (83,4%). Ενδιαφέρον παρουσιάζει η βελτίωση των δεικτών της Κωνσταντινούπολης, προφανώς λόγω μειωμένης κίνησης ως αποτέλεσμα των τρομοκρατικών χτυπημάτων.

5. Η Θεσσαλονίκη, τον τελευταίο χρόνο, συνήθως υπερτερεί έναντι της Μασσαλίας και υστερεί έναντι της Μπολόνια, ενώ άλλοτε υπερτερεί και άλλοτε υστερεί έναντι της Σμύρνης. Τον Δεκέμβριο του 2016 η Θεσσαλονίκη με ποσοστό 80,6% υπερτερεί έναντι της Μασσαλίας (79,0%) και υστερεί έναντι της Μπολόνια (81,5%) και της Σμύρνης (81,1%).

6. Όλοι οι ελληνικοί παραθεριστικοί προορισμοί υπερτερούν σταθερά έναντι των ανταγωνιστικών τους προορισμών, με τις Κυκλάδες να συγκεντρώνουν την υψηλότερη βαθμολογία, με διαφορά. Επίσης, η Κύπρος υπερτερεί συστηματικά έναντι όλων των ανταγωνιστικών προορισμών εκτός Ελλάδος. Όλοι οι προορισμοί δείχνουν σημαντική κάμψη τους καλοκαιρινούς μήνες προφανώς λόγω αυξημένης κίνησης.

7. Η Σαντορίνη (89,4%) και Μύκονος (89,7%) τον Δεκέμβριο του 2016 υπερτερούν έναντι των ανταγωνιστικών προορισμών υψηλής δαπάνης. Ο δείκτης ικανοποίησης για το Σαίντ Τροπέ είναι 84,6%, για τη Σαρδηνία 83,9% και για την Ίμπιζα 83,1%. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η πολύ μικρότερη εποχικότητα του δείκτη GRI® στην Σαντορίνη και στην Σαρδηνία σε αντίθεση με τη Μύκονο και την Ίμπιζα και σε μικρότερο βαθμό στο Σαιντ Τροπέ. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η διαφορετική πορεία των δεικτών GRI για την Σαντορίνη και την Μύκονο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Η Σαντορίνη υπήρξε ο μόνος προορισμός που βελτίωσε τον δείκτη του τους καλοκαιρινούς μήνες, ενώ η Μύκονος μετά από μια σημαντική πτώση τους μήνες αιχμής – παραμένοντας όμως σε πολύ υψηλά επίπεδα – ανέκαμψε εντυπωσιακά μετά τον Σεπτέμβριο.

Η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση στο δείκτη ικανοποίησης με 85,4% ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Κύπρος με 83,2%. Στο δείκτη σχέσης ποιότητας-τιμής η Ελλάδα βρίσκεται στη τρίτη θέση με 84,0%, υστερώντας της Τουρκίας (85,2%) και της Κύπρου (84,3%).

Στον τομέα της εξυπηρέτησης η Ελλάδα βρίσκεται στη πρώτη θέση με το εντυπωσιακό 88,1%. Στην εστίαση στην πρώτη θέση με 86,7% βρίσκεται η Κύπρος ένω η Ελλάδα βρίσκεται στη δεύτερη με 84,1% και ακολουθεί η Ιταλία με 83,5%. Όπως όμως αποτυπώνεται στις επόμενες σελίδες, η εικόνα ανά κατηγορία διαφοροποιείται και η Ελλάδα έχει συγκριτικά υψηλότερη θέση στις χαμηλότερες κατηγορίες και χαμηλότερη θέση της στις υψηλότερες κατηγορίες. Η Τουρκία έχει τη πρώτη θέση σε όλες τις κατηγορίες στη σχέση ποιότητα τιμής ενώ ο δείκτης ικανοποίησης μειώνεται στις υψηλότερες κατηγόριες.

Η βελτίωση του δείκτη στη σχέση ποιότητας-τιμής προφανώς οφείλεται στη μειωμένη κίνηση ως αποτέλεσμα των τρομοκρατικών χτυπημάτων. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η κατανομή των σχολίων ανάλογα με το αν κάποιος ταξίδεψε για αναψυχή μόνος του ή με παρέα ή αν ταξίδεψε για επαγγελματικό σκοπό. Από τα στοιχεία αυτά φαίνεται καθαρά το σημαντικά υψηλότερο ποσοστό επισκεπτών για επαγγελματικούς σκοπούς στην Τουρκία, την Ιταλία και την Γαλλία σε σχέση με τις άλλες μεσογειακές χώρες.

Επίσης, – Σε όλες τις χώρες η πλειοψηφία ταξιδεύει είτε ως ζευγάρι είτε ως οικογένεια – Ιδιαίτερα αυξημένο ποσοστό ζευγαριών δέχεται η Γαλλία, ενώ το μικρότερο ποσοστό έχει η Κύπρος. – Ιδιαίτερα αυξημένο ποσοστό οικογενειών έχει η Κύπρος, ενώ το μικρότερο ποσοστό έχει η Γαλλία. – Ιδιαίτερα αυξημένο ποσοστό γκρουπ έχει η Ιταλία, ενώ το μικρότερο ποσοστό έχει η Κροατία. – Η Γαλλία έχει τα μεγαλύτερα ποσοστά μόνων ταξιδιωτών, ενώ το μικρότερο ποσοστό έχει η Κροατία.


Για τον υπολογισμό έχουν αναλυθεί τα στοιχεία 1.126 ξενοδοχείων από την Ελλάδα, διαφόρων κατηγοριών και από διαφορετικές περιοχές της χώρας, και 2.504 ξενοδοχείων, επίσης διαφόρων κατηγοριών, από 16 ανταγωνιστικούς προορισμούς στην Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία, την Κροατία την Κύπρο και την Τουρκία. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι τα στοιχεία που παρουσιάζονται για το 2016 βασίζονται σε αξιολογήσεις από 311.630 πελάτες ελληνικών ξενοδοχείων και 1.167.019 πελάτες ξενοδοχείων στους ανταγωνιστικούς προορισμούς, ενώ τον Δεκέμβριο του 2016 έγιναν αξιολογήσεις από 10.470 και 58.086 πελάτες αντίστοιχα.

Διαβάστε το Μηνιαίο Στατιστικό Δελτίο Ιανουαρίου 2017 του SETE Intelligence για τον Ελληνικό Τουρισμό