Γ. Ρέτσος: Eπτά μεγάλες προκλήσεις για το παρόν και το μέλλον του ελληνικού τουρισμού
Την Τετάρτη, 23 Ιουνίου πραγματοποιήθηκε η ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση του ΣΕΤΕ, μία χρονιά ορόσημο, καθώς συμπίπτει με τη συμπλήρωση 30 χρόνων από την ίδρυση του Συνδέσμου.
Στην ομιλία του, ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ, κ. Γιάννης Ρέτσος, αφού περιέγραψε τις δυσκολίες που χρειάστηκε να αντιμετωπίσει ο τουριστικός τομέας από την αρχή της πανδημίας μέχρι σήμερα, εστίασε σε επτά μεγάλες προκλήσεις, που αφορούν το παρόν και το μέλλον του ελληνικού τουρισμού.
Η πρώτη, και πιο άμεση πρόκληση είναι το υγειονομικό ζήτημα, με έμφαση στους εμβολιασμούς του πληθυσμού και την τήρηση των πρωτοκόλλων.
Η δεύτερη, αφορά τη συνέχιση της στήριξης από πλευράς της Πολιτείας, με επιπλέον μέτρα όπως για παράδειγμα ο ενιαίος ΦΠΑ σε τουρισμό και μεταφορές, ύψους 11%.
Η τρίτη πρόκληση σχετικά με το Ταμείο Ανάκαμψης, αναφέρεται σε στοχευμένες επενδύσεις για τη δημιουργία πολλαπλασιαστικού θετικού αποτελέσματος στην αναπτυξιακή διαδικασία που θα δώσουν νέα ώθηση και στον ελληνικό τουρισμό.
Η τέταρτη, περιλαμβάνει συγκεκριμένες προτάσεις για επενδύσεις σε έργα δημοσίων υποδομών σε ολόκληρη την Ελλάδα, βάσει και αναλυτικής μελέτης που εκπόνησε το ΙΝΣΕΤΕ, με στόχο τη συνδεσιμότητα, τη βελτίωση της τουριστικής εμπειρίας στον προορισμό και την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης.
Η πέμπτη πρόκληση αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ελληνικού τουρισμού, έναν τομέα για τον οποίο η πανδημία λειτούργησε ως επιταχυντής για την αντιμετώπιση των νέων αναδυόμενων αναγκών. Και σε αυτόν τον άξονα παρουσιάστηκε πρόσφατα μελέτη, με 5 βασικούς πυλώνες και 12 στρατηγικές δράσεις ειδικά για τον τουρισμό.
Η έκτη έχει να κάνει με τις στρατηγικές συνεργασίες ιδιωτικού και δημόσιου φορέα.
Η έβδομη πρόκληση αποτελεί όλο το πλέγμα που αφορά το περιβάλλον, την πράσινη ανάπτυξη, την κλιματική αλλαγή και την αειφορία, η οποία ξεκινάει από επιμέρους προορισμούς και συνδέεται με θέματα διαχείρισης και καταλήγει στην προστασία του περιβάλλοντος, ως μείζονα προϋπόθεση τουριστικής ανάπτυξης.
Κλείνοντας την ομιλία του, ο κ. Ρέτσος σημείωσε για τη φετινή χρονιά ότι: «Μπορεί τα στοιχεία αυτή τη στιγμή, αλλά και η κατάσταση των βασικών μας αγορών, να καθιστούν τον στόχο του 50% των εσόδων του 2019 εξαιρετικά δύσκολο, έχουμε όμως τη βεβαιότητα, πως αν δεν υπάρξουν υγειονομικές επιβαρύνσεις, το ισχυρό brand που έχει δημιουργήσει η χώρα μας, ο τρόπος που διαχειρίστηκε την πανδημία ως σήμερα, αλλά και η αξία του τουριστικού μας προϊόντος, μπορούν να οδηγήσουν σ’ ένα ανέλπιστα καλό 2ο εξάμηνο».
Στη συνέχεια της Γενικής Συνέλευσης, ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ, κ. Γιάννης Ρέτσος είχε συζήτηση με τον Πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη κατά την οποία αναπτύχθηκαν θέματα όπως τα μέτρα στήριξης στον τουρισμό, το ψηφιακό πιστοποιητικό, το επενδυτικό και φορολογικό πλαίσιο, το Ταμείο Ανάκαμψης, η διασύνδεση του τουρισμού με άλλους τομείς και οι προοπτικές του τουρισμού σε βάθος 10ετίας.
Κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης, ομιλίες είχαν και οι εκπρόσωποι των στρατηγικών εταίρων του ΣΕΤΕ, AEGEAN, Eurobank και Cosmote.
Ο Προέδρος της AEGEAN, κ. Ευτύχιος Βασιλάκης* ανέφερε μεταξύ άλλων ότι: «Οδεύουμε προς τη σταδιακή έξοδο από την πανδημία. Όμως οι δυσκολίες και οι αβεβαιότητες για τον τουριστικό κλάδο θα μείνουν για αρκετό ακόμη διάστημα μαζί μας. Πρέπει να προχωρήσουμε με σταθερά και προσεκτικά βήματα, μειώνοντας όσο είναι δυνατό τις πιθανότητες για πισωγυρίσματα και με κύριο όπλο φυσικά, τον εμβολιασμό. Όλοι μας πρέπει να συμβάλλουμε στην ανάκτηση της εμπιστοσύνης του επισκέπτη στο ταξίδι και στη χώρα μας, αλλά και να επενδύσουμε στην ποιότητα και την καινοτομία των υπηρεσιών μας για να κερδίσουμε το στοίχημα για βιώσιμη, σταθερή, ανάπτυξη του τουρισμού και της χώρας μας».
O Διευθύνων Σύμβουλος της Εurobank, κ. Φωκίων Καραβίας* τόνισε μεταξύ άλλων ότι: «Για τον ελληνικό τουρισμό υπάρχει μια μεγάλη ευκαιρία. Οι προδιαγραφές του Ταμείου Ανάκαμψης θέτουν συγκεκριμένα κριτήρια όπως η εξωστρέφεια, η περιβαλλοντική βιωσιμότητα και η συμβολή στη ψηφιοποίηση. Οι επενδύσεις στον τουρισμό είναι από τη φύση τους εξωστρεφείς, οι επιχειρήσεις χρειάζονται ψηφιακές επενδύσεις και υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για αναβάθμιση ή δημιουργία ξενοδοχειακών μονάδων προσανατολισμένων στη βιωσιμότητα και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Στη Eurobank βλέπουμε με εξαιρετική αισιοδοξία το μέλλον και ήδη ετοιμαζόμαστε για να συνεργαστούμε και πάλι με τους ανθρώπους του ελληνικού τουρισμού ώστε να πετύχουν ακόμη περισσότερα, στηρίζοντας την ευημερία της χώρας και της κοινωνίας μας».
Ο Chief Commercial Officer Business Segment OTE Group κ. Γρηγόρης Χριστόπουλος* σημείωσε μεταξύ άλλων ότι: «Τώρα, είναι ακριβώς η ώρα, τώρα που ξαναγεννιέται ο τουρισμός μας, να γίνει το μεγάλο βήμα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του. Για να επιτευχθεί αυτό, πρέπει να δημιουργηθεί μια γέφυρα ανάμεσα στις διαθέσιμες τεχνολογίες και τις ανάγκες του τουρισμού μας, σημερινές και μελλοντικές» και συμπλήρωσε: «Η ταχύτητα με την οποία θα επιτευχθεί αυτός ο μετασχηματισμός είναι σημαντική. Το πόσο γρήγορα θα πάμε στην επόμενη μέρα θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό και την επιτυχία μας».
Επίσης, ο Γενικός Διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ, κ. Ηλίας Κικίλιας, παρουσίασε τις δράσεις του Ινστιτούτου και επισήμανε ότι: «Οι δράσεις του ΙΝΣΕΤΕ εναρμονίζονται με τους βασικούς άξονες ανάκαμψης και προσαρμογής του τουριστικού οικοσυστήματος στη νέα εποχή. Στην κατεύθυνση του Ψηφιακού Μετασχηματισμού, παρουσιάσαμε πρόσφατα έναν Στρατηγικό Οδικό Χάρτη με συγκεκριμένες προτάσεις, παράλληλα με αναλυτικές προτάσεις για τις αναγκαίες επενδύσεις σε δημόσιες υποδομές. Δημιουργήσαμε σύγχρονα εργαλεία στρατηγικής πληροφόρησης προσβάσιμα στο σύνολο των τουριστικών επιχειρήσεων με στόχο την τεκμηριωμένη λήψη αποφάσεων. Η βιώσιμη ανάπτυξη και η μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος βρίσκεται στον πυρήνα μιας στοχευμένης διεθνούς συνεργασίας, ενώ η ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού αποτελεί διαχρονική μας προτεραιότητα».
Οι δράσεις της Marketing Greece για το έτος 2020 παρουσιάστηκαν από την CEO της εταιρείας, κα. Ιωάννα Δρέττα η οποία τόνισε ότι: «Σήμερα, έχοντας διανύσει όλοι μας μια μεγάλη διαδρομή μετά την έναρξη αυτής της περιπέτειας, γνωρίζουμε πολλά περισσότερα. Το 2020 ήταν μια χρονιά σταθμός για το σύνολο του ελληνικού τουρισμού, αλλά και για την Marketing Greece. Κάνοντας μια γρήγορη ανασκόπηση όσων εμπνευστήκαμε, σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας το πόσο υπερήφανοι αισθανόμαστε για όσα καταφέραμε. Διατηρώντας πάντα τις αξίες μας στην πρώτη γραμμή. Επιλέξαμε τη διαφάνεια σε ότι κάναμε, προσφέραμε απλόχερα την τεχνογνωσία μας, παραμείναμε ομαδικοί και κάναμε σαφές το μήνυμα ότι μόνος του δεν μπορεί κανένας. Κλείνοντας, τρεις είναι οι έννοιες, οι λέξεις κλειδιά που μπορούν να ορίσουν το μέλλον του ελληνικού τουρισμού: ενσυναίσθηση, ελληνικότητα και συνεργασία».