Βασικά Συμπεράσματα της έρευνας ΕΞΑΑΑ & GBR Consulting 2016-2017 

Στη φετινή μελέτη μας παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της έρευνας ικανοποίησης τουριστών των δύο τελευταίων χρόνων 2016 και 2017 καθώς και η απόδοση των ξενοδοχείων της Αθήνας.

Η δημοσιότητα της Αθήνας ως τουριστικός προορισμός έχει σημειώσει σημαντική αύξηση.

  • Μετά την πτώση που σημειώθηκε το διάστημα 2008 – 2012, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών καλωσόρισε 2 εκατομμύρια επιπλέον αφίξεις αλλοδαπών το 2016, σε σχέση με το 2012.
  • Τα πρόσφατα στοιχεία Σεπτεμβρίου 2017 δείχνουν ότι υπήρξε αύξηση των διεθνών αφίξεων της τάξης του 4,9%.
  • Από πλευράς αφίξεων στα ξενοδοχεία σχεδόν το ένα τρίτο είναι Έλληνες, ενώ το υπόλοιπο είναι αλλοδαποί με κύριες χώρες τις ΗΠΑ, τη Γερμανία, την Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Κύπρο και τη Γαλλία.
  • Το μέσο διάστημα διαμονής στα ξενοδοχεία της Αθήνας είναι 2,2 νύχτες.

Παρά την σημαντική αύξηση της ζήτησης της Αθήνας ως προορισμός, η ικανοποίηση των τουριστών σημείωσε πτώση:

  • Το 2015 η συνολική αξιολόγηση της εμπειρίας των τουριστών ήταν 8,0, ενώ το 2016 αξιολογήθηκε με 7,9 και το 2017 με 7,7.
  • Επιπλέον, το ποσοστό των τουριστών που θα σύστηνε την Αθήνα σε άλλους, μειώθηκε σταδιακά από 96% το 2014 σε 91% το 2017.
  • Τα επίπεδα ικανοποίησης όλων των πτυχών μειώθηκαν το 2017 σε σύγκριση με το 2016, με εξαίρεση την διασκέδαση & αναψυχή και τις υπηρεσίες ταξί που σημείωσαν βελτίωση, ενώ ο πολιτισμός, η ασφάλεια στην πόλη και η καθαριότητα παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
  • Σημειώθηκε επίσης μείωση του αριθμού των αξιοθέατων που επισκέπτονται οι τουρίστες
  • Το παραλιακό μέτωπο και οι παραλίες της Αθήνας είναι γνωστές στο 60% των αλλοδαπών τουριστών και 4 στους 10 επισκέπτες συμμετείχαν σε κάποια οργανωμένη ξενάγηση,
  • Eνώ τα νησιά του Σαρωνικού παραμένουν άγνωστα στη πλειοψηφία των επισκεπτών μας.

Βάσει των παραπάνω οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι η Αθήνα χρειάζεται συστηματική δουλειά προκειμένου να βελτιωθούν οι υποδομές της. 

  • Τα έξοδα των τουριστών αυξήθηκαν κατά 3,3% το 2017 σε σχέση με το 2016.
  • Για πρώτη φορά μετρήθηκε εάν οι τουρίστες επισκέπτονται μόνο την Αθήνα ή την συνδυάζουν και με άλλες περιοχές της χώρας: Το 42% επισκέπτεται μόνο την Αθήνα, ενώ το 55% συνδυάζει την Αθήνα με άλλους προορισμούς της Ελλάδας. Ο δημοφιλέστερος προορισμός είναι οι Κυκλάδες.

Με την αυξανόμενη ζήτηση και φέτος, ο τομέας των ξενοδοχείων της Αθήνας συνεχίζει να βελτιώνει την απόδοσή του.

  • Τα στοιχεία y-o-y Σεπτεμβρίου 2017 δείχνουν ότι η πληρότητα και οι τιμές δωματίων είχαν αύξηση της τάξης του 4,1% και 4,2% αντίστοιχα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2016, οδηγώντας σε βελτίωση των εσόδων ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) κατά 8,5%.
  • Επιπλέον, σημειώνεται ότι ο αριθμός των ξενοδοχείων και των δωματίων στην Αττική μειώθηκε λόγω παύσης λειτουργίας μονάδων κατηγοριών 1 – 3 αστέρων, ενώ άνοιξαν νέες μονάδες στις κατηγορίες των 4 και 5 αστέρων.
  • Ταυτόχρονα, εκτιμάται ότι τα ακίνητα που διατίθενται στην οικονομία του διαμοιρασμού έχουν αυξηθεί σημαντικά. Από την άποψη αυτή, η ανάλυση της μελέτης δείχνει ότι η αύξηση της ζήτησης στην Αθήνα είναι ταχύτερη από την αύξηση της πληρότητας του ξενοδοχείου. 

Σε σύγκριση με διεθνείς ανταγωνιστικές πόλεις:

  • Η Αθήνα σημείωσε υψηλότερη πληρότητα το 2016 από ό, τι η Ρώμη και η Μαδρίτη, αλλά εξακολουθεί να είναι σε πολύ χαμηλότερο επίπεδο από πλευράς τιμών σε σχέση με τη Βαρκελώνη και τη Ρώμη. Ωστόσο, η ζήτηση και στις δύο συγκεκριμένες πόλεις είναι πολύ υψηλότερη από την Αθήνα με 7,4 εκατομμύρια αφίξεις αλλοδαπών σε ξενοδοχεία της Ρώμης κατά τη διάρκεια του 2016 και 7,2 εκατομμύρια αφίξεις αλλοδαπών σε ξενοδοχεία της Βαρκελώνης το 2016.
  • Λαμβάνοντας υπόψη ότι η Αθήνα έχει λιγότερο από 3 εκατομμύρια αφίξεις αλλοδαπών σε ξενοδοχεία, διαφαίνεται η δυνατότητα για περαιτέρω ανάπτυξη της ζήτησης και της προσφοράς, υπό την προϋπόθεση ότι νέα ή αναβαθμισμένα καταλύματα προσθέτουν ποιότητα και διαφοροποίηση και το τουριστικό προϊόν και οι υπηρεσίες της Αθήνας παραμένουν σε υψηλό επίπεδο.