του Brian Solomon, capital.gr*

Τις τελευταίες εβδομάδες ο υπόγειος πόλεμος ανάμεσα στην startup εταιρία Airbnb που έχει στήσει ένα δίκτυο ενοικίασης κατοικιών και στη ξενοδοχειακή βιομηχανία, αναδύθηκε στην επιφάνεια. Όπως αποκάλυψαν οι New York Times, δύο ομάδες που διενεργούσαν lobbying για λογαριασμό των ξενοδόχων, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη ψήφιση δύο κανονιστικών εμποδίων κατά της Airbnb. Στην πολιτεία της Νέας Υόρκης τρεις γερουσιαστές ζήτησαν από την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου, να διεξάγει έρευνα για την αύξηση του οικιστικού κόστους, για την οποία φερόταν να ευθύνεται η Airbnb. Ως αποτέλεσμα επιβλήθηκαν πρόστιμα σε συνεργάτες της Airbnb στην πολιτεία. Από την πλευρά της η startup πέρασε στην αντεπίθεση κατηγορώντας “το καρτέλ των ξενοδόχων”.

Αυτή η μάχη ήταν αναπόφευκτη, όπως η αντίστοιχη της Uber και των αντίστοιχων με αυτή startups μεταφοράς επιβατών, που βρίσκονται σε μια συνεχιζόμενη διαμάχη με τις εταιρίες ταξί σε όλο τον πλανήτη. Αλλά καθώς ο πόλεμος ανακοινώσεων και lobbying ανάμεσα στην Airbnb και τους ξενοδόχους κλιμακώνεται, αξίζει να ρίξουμε μια ματιά στο μέλλον και να συνειδητοποιήσουμε ότι στην πραγματικότητα η μια πλευρά χρειάζεται την άλλη.

Για την ώρα, η Airbnb προσφέρει ανταγωνιστικές, έναντι των ξενοδοχείων, υπηρεσίες. Η αξίας 30 δισ. δολαρίων startup από το Σαν Φρανσίσκο, δημιούργησε μια αγορά καταλυμάτων, που ποτέ δεν μπόρεσαν να προσφέρουν τα ξενοδοχεία. Δίνοντας πρόσβαση σε ένα ξενώνα σπιτιού ή εξοχικό ή κάποιο διαμέρισμα που δεν κατοικείται, η Airbnb προσφέρει στους πελάτες της τον τρόπο να καταλύσουν σε άνετα σπίτια, σε καλές τοποθεσίες, παρέχοντας εγκαταστάσεις που δεν διαθέτουν τα παραδοσιακά ξενοδοχεία.

Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Καταναλωτών, το 70% των ατόμων που χρησιμοποίησαν την Airbnb ή κάποια ανταγωνιστική της εταιρία, το έπραξαν γιατί ήταν πιο οικονομικό. Ένα άλλο 50% τις επέλεξε “για τα μοναδικά καταλύματα” ή για την ευκολία της κουζίνας και των άλλων χαρακτηριστικών του σπιτιού. Ακόμα, ένα 90% αυτών των ατόμων αξιολόγησε την εμπειρία του “καλή” ή “πολύ καλή”.

Αυτή η φτηνότερη και πιο βολική υπηρεσία, έχει ενοχλήσει τον παραδοσιακό ανταγωνιστή; Αυτό είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα της Airbnb και για αυτό το λόγο η ξενοδοχειακή βιομηχανία προσπαθεί να θέσει προς όφελος της τα κυβερνητικά γρανάζια. Η Airbnb αποδεικνύει ότι υπάρχει μια μεγάλη και ολοένα αναπτυσσόμενη αγορά για εναλλακτικά καταλύματα. Τα παραδοσιακά ξενοδοχεία δεν συμβαδίζουν με το lifestyle πολλών νέων ανθρώπων, που ενδιαφέρονται περισσότερο για αυθεντικές και μοναδικές εμπειρίες, παρά για δωμάτια ξενοδοχείων που αλλάζουν κάθε ημέρα τα σεντόνια. Επίσης, πλέον τα ξενοδοχεία έχουν αρχίσει να μην θεωρούνται ιδανικά για οικογένειες ή για ταξιδιώτες μακράς παραμονής. Ακόμα, όπως ισχυρίζεται η Airbnb, το 10% των πελατών της είναι άτομα του επιχειρηματικού κόσμου που ταξιδεύουν για δουλειές.

Όμως από τη πλευρά τους τα ξενοδοχεία δεν θα έπρεπε απλά να φοβούνται την Airbnb, αλλά να μάθουν από την επιτυχία της. Τα ξενοδοχεία έχουν τελειοποιήσει ένα συγκεκριμένο είδος καταλυμάτων το οποίο είναι ομοιογενές. Οι πελάτες τους εκτιμούν αυτή την συνοχή της εμπειρίας τους, που εγγυάται για παράδειγμα, ένα δωμάτιο σε κάποιο ξενοδοχείο Marriott οπουδήποτε στον πλανήτη. Επίσης τα κέρδη τους είναι καλύτερα από ποτέ. Αλλά θα πρέπει να διαφοροποιήσουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες του. Δεν πρέπει το κάθε δωμάτιο, ασχέτως κατάστασης, να παρέχεται στην ίδια τιμή. Χρειάζεται να αποκτήσουν μια μίνιμουμ προσωπικότητα και μια ποικιλία παρεχόμενων καταλυμάτων- από δωμάτια με κουζίνα ή με δεύτερο υπνοδωμάτιο και καθιστικό.

Αν τα ξενοδοχεία κάνουν τα καταλύματα τους κάτι περισσότερο από εμπόρευμα, θα βρουν χώρο στα αποτελέσματα αναζήτησης της ολοένα αναπτυσσόμενης πλατφόρμας της Airbnb. Εξάλλου, η Airbnb χρειάζεται περισσότερο από οτιδήποτε άλλο να εγγράφει στην πλατφόρμα της νέα καταλύματα. Πάντως δεν είναι μόνο τα κανονιστικά εμπόδια που υποκινούνται από τους ξενοδόχους. Πολλές πόλεις έχουν εκφράσει τον προβληματισμό τους, ότι οι μακρόχρονες εγγραφές ακινήτων των περιοχών τους στην Airbnb, αφαιρεί σπίτια προς ενοικίαση για τους δημότες τους και οδηγεί ψηλά τις τιμές των ενοικίων. Και αυτό συμβαίνει την ώρα που υπάρχει ένα όριο στον αριθμό δεύτερων κατοικιών ή δωματίων που είναι διαθέσιμα προς ενοικίαση προς ταξιδιώτες, από κάποιον που θέλει να βγάλει ένα έξτρα εισόδημα.

(*)  Διαβάστε το υπόλοιπο άρθρο στο: capital.gr