Η απάντηση φαντάζει σχεδόν αυτονόητη αλλά ίσως να χρειάζεται μια πιο προσεκτική σκέψη πριν την τελική απάντηση. Η Ελλάδα αποτελεί αναμφίβολα έναν από τους βασικούς τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως. Φέτος οι εκτιμήσεις μιλούν για 30 εκατομμύρια τουρίστες.

Ωστόσο, για να μην γίνουμε Βαρκελώνη, η οποία χτυπάει 72 εκατομμύρια τουρίστες για φέτος, και αντιμετωπίζει σημαντικές εσωτερικές διαφωνίες (που φτάνουν στα όρια της προβοκάτσιας με επιθέσεις σε τουρίστες, διαδηλώσεις κλπ) αναφορικά με την κατάσταση των εργαζομένων στον τουριστικό κλάδο, την ποιότητατων δουλειών κλπ.

Και επειδή, οι τάσεις είναι μάλλον αυξητικές τα τελευταία χρόνια, ίσως να πρέπει να ανοίξει μία συζήτηση για το είδος ή τα είδη (γιατί προφανώς δεν μπορεί να είναι μόνο ένα) του τουρισμού που θέλουμε να έχουμε στην Ελλάδα.

Αυτό πρέπει να γίνει για 5 κυρίως λόγους:

  • Για να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές, οι οποίες δεν περιλαμβάνουν μόνο τα προφανή (καταλύματα και αεροδρόμια) αλλά και τα λιγότερο προφανή όπως νοσοκομεία, μαρίνες, λεωφορεία κλπ.
  • Για να δρομολογηθούν προγράμματα σπουδών ή επαγγελματικής κατάρτισης
  • Για να μπει η χώρα σε έναν τρόπο λειτουργίας που θα έχει σαν κεντρικό άξονα την εξυπηρέτηση (όχι δουλικά αλλά ουσιαστικά) και την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών.
  • Για να προσαρμόσει το κράτος την ταχύτητα με την οποία δουλεύει επάνω σε κάποια θέματα.
  • Για να σταματήσουμε να ασχολούμαστε απλώς με τον αριθμό των τουριστών που έρχονται κάθε χρόνο.

Η συμμετοχή των τουριστικών πρακτόρων σε αυτή τη συζήτηση, γιατί όχι και η έναρξη αυτής της συζήτησης από αυτούς, φαίνεται να είναι κομβικής σημασίας.

Καθώς υπάρχουν πάρα πολλά ζητήματα υπάρχει και άφθονος χώρος για δημιουργικότητα και καινοτομία. Χρειάζεται θάρρος, όρεξη και διάθεση για εξεύρεση λύσεων. Η συλλογική εκπροσώπηση είναι σημαντική, όπως επίσης σημαντικός είναι και ο πλουραλισμός τόσο στις απόψεις όσο και στις λύσεις. Δεν υπάρχει μία απάντηση στο εκάστοτε πρόβλημα αλλά σίγουρα περισσότερες και όλες θα μπορούσαν να λειτουργήσουν. Στο κάτω κάτω είναι τόσο ανάμεικτος ο κόσμος που έρχεται που προφανώς και οι ανάγκες του θα είναι ανάμικτες επίσης.

Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες, ως βασικός σύνδεσμος των δυνητικών τουριστών με τη χώρα θα πρέπει να αποτελέσουν και έναν από τους βασικούς συζητητές. Τέλος, οι θεσμικοί φορείς της χώρας (οργανισμοί, υπουργεία, φορείς) έχουν πολλά να πουν και πολλά να κάνουν.

Karolos Tsiligkirian
GIM Greek Internet Marketing
www.greekinternetmarketing.com