Τα social media κάθε μέρα όλο και περισσότερο διαμορφώνουν τις αντιλήψεις των ταξιδιωτών- αφού μια εικόνα από το Instagram αρκεί για να εμπνεύσει κάποιον να ταξιδέψει. Όλα αυτά, όμως, με τι κόστος ;

Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του nationalgeographic.com, πλέον, το Instagram, ύστερα από έξι χρόνια παρουσίας, έχει περισσότερους από 500 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες που μοιράζονται μεταξύ τους 80 εκατομμύρια φωτογραφίες την ημέρα. Προφανώς, έχουμε μια αγάπη για την εικόνα και τους συμβολισμούς της, κάτι που όπως φαίνεται επηρεάζει και τις ταξιδιωτικές μας επιλογές.

«Βλέπω αυτήν την επιθυμία για απόδραση σε όλα τα όμορφα αξιοθέατα, τη θέληση για δράση, επειδή περισσότερο από ποτέ όλοι βρίσκονται προσκολλημένοι σε μια οθόνη κινητού» λέει ο φωτογράφος Corey Arnold. “Μα από που πηγάζει η έμπνευση όλων αυτών; Από το Instagram.”

Όλα αυτά μπορούν εύκολα να αποδειχθούν και με αριθμούς. Για παράδειγμα, το 2015, η τουριστική επιτροπή μιας μικρής πόλης της Νέας Ζηλανδίας (Wanaka) ξεκίνησε να προσκαλεί και να φιλοξενεί άτομα με πολλούς ακόλουθους στο Instagram ώστε να δημοσιεύουν τις περιπέτειες τους. Το αποτέλεσμα, όπως είναι φυσικό, ήταν η μεγαλύτερη αύξηση τουρισμού σε ολόκληρη τη χώρα, 14% αύξηση, για την ακρίβεια. Τα άτομα αυτά, λοιπόν, πλήρωσαν, κατά κάποιον τρόπο την φιλοξενία μέσω των ακολούθων τους.

«Υποθέτω ότι το να ακολουθείς φωτογράφους στο Instagram προσφέρει μια πιο αυθεντική έκφραση από το να ψάχνεις την έμπνευση σε ένα τουριστικό διαφημιστικό φυλλάδιο» αναφέρει ο Johan Lolos, ο οποίος ξεκίνησε την καριέρα του ως τουριστικός φωτογράφος.

Αυτή, λοιπόν, είναι η δύναμη του Instagram ως εργαλείο marketing. Οι άνθρωποι ασχολούνται με το Instagram 10 φορές περισσότερο από ότι με το Facebook, γι’ αυτόν τον λόγο και ένα ποσοστό της τάξης του 48,8% των επιχειρήσεων των Η.Π.Α προβάλλονται στο Instagram, ποσοστό που αναμένεται να αυξηθεί στο 70% περίπου.

“Πλέον βρίσκεσαι μόλις δέκα βήματα (clicks) από τη στιγμή που θα δεις την εικόνα μέχρι τη στιγμή που θα κλείσεις τα εισιτήρια σου με τον ίδιο προορισμό”, μας λέει ο Chris Burkard, ένας φωτογράφος με πάνω από 2 εκατομμύρια ακόλουθους στο λογαριασμό του. “Έχω συναντήσει ανθρώπους που ταξίδεψαν χάρη στις φωτογραφίες μου, χωρίς να υπερβάλλω καθόλου… Κάτι τέτοιο δεν συνέβαινε 10 χρόνια πριν.”

Όλο αυτό το φαινόμενο με τη δημοσίευση εμπειριών δεν έχει δημιουργήσει μόνο κοινότητες στις οποίες οι άνθρωποι μπορούν να συνδέονται και να μοιράζονται τις προσωπικές τους στιγμές, αλλά ακόμα έχει φωτίσει πολλά σημεία σε κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα. “Ο μόνος τρόπος για να ευαισθητοποιήσουμε τον κόσμο για το περιβάλλον είναι να τον στείλουμε εκεί” αναφέρει ο Burkard. “Αυτό είναι το πρώτο βήμα για να είσαι οικολόγος- το να νοιάζεσαι. Δεν ήταν ποτέ πριν τόσο τέλειο το να βρίσκεσαι στη φύση”.

Τι συμβαίνει, όμως, αν κάτι έχει απήχηση σε πάρα πολύ κόσμο; Ίσως η πιο σκοτεινή πλευρά του Instagram εμφανίζεται όταν προκαλεί υπερπληθυσμό, περιβαλλοντική υποβάθμιση και επικίνδυνα διαφημιστικά τεχνάσματα.

“Πολλοί άνθρωποι κυριαρχούνται από την τάση αυτοπροβολής. Θέλουν, διακαώς, να παρουσιάσουν ότι ζουν την τέλεια ζωή, κάτι το οποίο είναι πραγματικά ανόητο” υποστηρίζει ο Trey Ratcliff, φωτογράφος. “Νομίζω ότι είναι πιο διασκεδαστικό να είσαι αληθινός, πρωτότυπος, να είσαι με λίγα λόγια ο εαυτός σου.”

Ίσως το πιο τραγικό από όλα, είναι όταν η επιθυμία να αναπαράγει κανείς μια εμπειρία καταλήγει σε ένα ανυπολόγιστο κόστος. Το 2015 , μια 24χρονη αυστραλιανή φοιτήτρια σκοτώθηκε στην προσπάθειά της να αναπαράγει μια φωτογραφία του Instagram. Ένα συμβάν το οποίο, δεν είναι, δυστυχώς, το μοναδικό.

Η λύση, όμως, σε ένα τέτοιο πρόβλημα, ποια είναι; Ο Burkard πιστεύει ότι όλοι έχουμε την ευθύνη να δημοσιεύουμε ακριβείς αναπαραστάσεις των τόπων που επισκεπτόμαστε. “Συχνά μοιράζομαι και το παρασκήνιο της φωτογραφίας μου, ειδικά όταν έχουμε πάρει άδεια να πάμε κάπου ή να κάνουμε κάτι που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα επιτρεπόταν”.

Η απάντηση στο πρόβλημα δεν είναι, προφανώς, να σταματήσει κανείς τα ταξίδια αλλά να αλλάξει νοοτροπία για αυτά. Το νόημα, λοιπόν, είναι να προσπαθήσει να επισκεφθεί τόπου, που δεν έχουν προβληθεί σε μεγάλο βαθμό, και να μοιραστεί τις δικές του εμπειρίες και όχι απλώς να μιμηθεί άλλους. Τα social media έχουν μεγάλη επιρροή στον τουρισμό. Πλέον, μπορεί κανείς να διαμορφώσει όλες τους τις εμπειρίες σύμφωνα με τις εικόνες που βλέπει στα μέσα δικτύωσης, μια εντελώς αφύσικη προσέγγιση του ταξιδιού.

Διαβάστε Περισσότερα: